Fri for-fans får det lettere i Whole Foods

Forbrugere 15. jan 2019 -
This describes the image
Er brødet i bagerafdelingen i Whole Foods’ butikker glutenfrit? Det har et spritnyt digitalt værktøj svaret på. Foto: Georg Beyer/Whole Foods

Fri for-bølgen går sin sejrsgang over store dele af den vestlige verden, og det har gjort tilværelsen mere kompleks for såvel kæder som kunder, når mængden af særlige hensyn til varernes indhold vokser.

Her fra årsskiftet lancerer den amerikanske profilkæde Whole Foods, der er ejet af onlinegiganten Amazon, et nyt værktøj, som skal gøre det lettere for alle parter, uanset hvilke særlige kostpræferencer de måtte have.

Ifølge en pressemeddelelse fra kæden med 475 butikker på hjemmemarkedet i USA har en markedsanalyse for nylig vist, at næsten hver tredje Whole Foods-kunde siger, at hun køber ind ud fra særlige krav til kosten.

Digitalt produktkatalog

Nu er det blevet muligt at søge i samtlige Whole Foods-fødevarer i et digitalt såkaldt produktkatalog på en måde, der tilgodeser et stort antal kendte kosttilgange. Vegetarisk, vegansk, glutenfri, palæo og jødisk kosher-kost er bare et mindre udsnit.

- Whole Foods Market har altid været et sted at gå hen for dem, der følger en særlig kost, eller ønsker en større gennemsigtighed i, hvad de spiser. Denne nye oplevelse gør det nemmere end nogensinde før for de kunder at finde produkter, der matcher deres behov - fra kostpræferencer til livsstilsændringer - og i sidste ende hjælper dem til at nå deres sundhedsmål, siger Jason Buechel, der er kommunikationsdirektør i Whole Foods Market.

”Veganuar” breder sig

Særlige kostretninger uden kød, mælk, gluten med mere tegner igen i 2019 til at blive blandt de helt store trends i fødevaremarkederne, både internationalt og herhjemme.

Naturli Foods’ lancering af et nyt kyllingekød-lignende planteprodukt i Rema 1000 er det seneste eksempel i Danmark. Og i England bakker flere kæder op bag det nu fem år gamle NGO-initiativ ”Veganuary”, der fusionerer den traditionelle udbredte afholdenhed efter juleæderiet med et løfte om at undgå kød i de skrabede måltider.

Eksempelvis har Sainsbury’s lanceret 25 nye veganske produkter fra årsskiftet, og briterne kan nu også købe en vegansk udgave af de lige så traditionelle fiskepinde i Waitrose. Foreløbig har en kvart million forbrugere verden over lovet at holde sig fra kød i januar i Veganuary-regi.

Tilbage til Whole Foods’ nye digitale fødevarekatalog rummer det ikke færre end 13 forskellige søgemuligheder, som også hjælper med at finde de rigtige fødevarer i forbindelse med interesser for lavt sukker- eller fedtindhold, en Atkins-lignende såkaldt Keto-diæt eller noget for en dansker så udbredt som økologi.

Opdateret 10. nov 2020