Forbrugerombudsmand: FK Distribution har overtrådt god markedsføringsskik

Forbrugere 3. maj 2018 -
This describes the image
Arkivfoto: John Ehbrecht

Forbrugerombudsmanden vurderer, at FK Distribution har overtrådt god markedsføringsskik i markedsføringen af konceptet NejTak+.

FK Distribution har blandt andet ringet til forbrugere uden at gøre dem tilstrækkeligt opmærksomme på, at de blev tilmeldt NejTak+, og hvad tilmeldingen indebar.

Det skriver forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Derudover har FK Distribution på hjemmesiden minetilbud.dk, hvor forbrugerne kan tilmelde sig NejTak+, ikke tilstrækkeligt tydeligt oplyst forbrugerne om, at de kun kan vælge tilbudsaviser, der bliver omdelt af FK Distribution.

Forbrugerombudsmanden vurderer på den baggrund, at FK Distribution har handlet i strid med god markedsføringsskik.

FK Distribution har oplyst, at selskabet på nuværende tidspunkt ikke bruger telemarketing til at få nye tilmeldinger til NejTak+.

NejTak+-konceptet giver forbrugerne mulighed for at tilvælge reklamer fra bestemte virksomheder.

Forbrugerne kan kun tilmelde sig NejTak+, hvis de er tilmeldt en ”Nej Tak”-ordning.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Markedsføringsloven gælder for alle virksomheder uanset om de tilbyder varer eller ydelser, som f.eks. distribution af reklamer. FK Distribution skal derfor også udøve god skik i deres markedsføring af NejTak+-konceptet. Det har de ikke gjort.Det er vigtigt, at forbrugerne kender vilkårene, når de tilmelder sig et koncept som NejTak+. Jeg har derfor understreget over for FK Distribution, at de fremover skal sikre sig, at forbrugerne tydeligt bliver oplyst om, at de bliver tilmeldt NejTak+, og hvad tilmeldingen indebærer.”

Opdateret 10. nov 2020