Forbrugerne kræver samfundsansvar og bæredygtig opførsel

Forbrugere 13. feb 2020 -
This describes the image
Foto: Dansk Erhverv Foto: Dansk Erhverv

Dansk erhvervsliv bliver i stigende grad mødt af krav om samfundsansvar fra både kunder og samarbejdspartnere.

Det viser en rundspørge udført af Dansk Erhverv blandt interesseorganisationens medlemmer i 2019, hvor 779 virksomheder deltog.

- Helt generelt oplever store virksomheder et større pres for at udvise samfundsansvar end de små. Men der er mange variationer fra branche til branche. Det oplevede pres og de gevinster, du forventer dig af en indsats, er i høj grad beroende på hvilke branche, du ser ind i, siger Malene Thiele, CSR-chef i Dansk Erhverv, i en kommentar til undersøgelsen.

Særlig pres på detail

Undersøgelsen peger på, at virksomheder med +100 ansatte i højere grad end mindre selskaber oplever det voksende pres. Ifølge Dansk Erhverv svarer 3 ud af 5 større virksomheder med mere end 100 medarbejdere, at de oplever et stigende pres, mens det kun gælder for 1 ud af 5 virksomheder med 0-10 ansatte.

Samtidig er der forskel mellem brancherne, hvor særligt detail- og dagligvarehandlen mærker forventningspresset. Blandt virksomhederne i detailhandlen har 51 pct. oplevet et stigende forventningspres i 2019 i forhold til at udvise samfundsansvar. Det er højere end gennemsnittet blandt alle brancher, hvor andelen er 34 pct.

- Detailbranchen og dagligvarehandlen er et knudepunkt for danskernes hverdag og binder tusindvis af virksomheder og forbrugere sammen. Det er derfor naturligt, at mange fokuserer på netop detailhandlen, når talen falder på danskernes bæredygtige adfærd, lyder det i kommentaren fra Malene Thiele som fortsætter:

- Når vi tager de tusindvis af varegrupper, som detailbranchen årligt indkøber og videresælger til forbrugerne i betragtning, så giver det fin mening at risikostyring vedrørende f.eks. miljø, fødevare- og produktsikkerhed og arbejdsforhold i produktionslande bliver centralt for virksomhederne.

Branding i højsædet

Med de voksende krav in mente, er det derfor også naturligt, at virksomhederne i dansk detailhandel forsøger at brande sig i et positivt lys.

- Den voksende folkelige bevidsthed om samfundsansvar, herunder ikke mindst i forhold til klimaet, kombineret med den generelt hårde konkurrencesituation bl.a. i dagligvarehandlen, er formodentlig årsagen til at branding og omdømme fylder relativt meget som mulig gevinst netop i denne branche, skriver Malene Thiele med henvisning til, at 51 pct. af Dansk Erhvervs detailmedlemmer i undersøgelsen svarer, at risikostyring er en gevinst mod 40 pct. på generelt plan.

Herudover vægter branding og omdømme også tungt i detailbranchen med 65 pct. imod 54 pct. blandt alle brancher.

Opdateret 10. nov 2020