Forbrugermyter bremser e-handel med dagligvarer
Hos nemlig.com mærker man, at endnu flere danskere handler dagligvarer over nettet i takt med, at onlinesupermarkedets koncept bredes ud over landet.
Skal e-handlen med dagligvarer for alvor accelerere, kræver det dog, at branchen bliver bedre til at aflive nogle af de myter og bekymringer, som afholder forbrugerne fra at handle over nettet.
Det mener kommunikationschef Henrik Theil fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) ovenpå en ny undersøgelse fra organisationen.
Blandt 987 forbrugere, der ikke handler dagligvarer over nettet, svarer 53 pct., at den væsentligste årsag hertil er, at de ikke selv kan se og mærke varernes kvalitet og friskhed inden køb.
Ifølge FDIH's kommunikationschef står det i skarp kontrast til virkeligheden, og at kun 3,6 pct. af de forbrugere, der handler dagligvarer online, har haft en dårlig oplevelse.
Myter er den største konkurrent
Og netop den udfordring kan direktør hos Osuma.dk, Carsten Pahlke, genkende i hverdagen.
- Selvom vi får flere konkurrenter, så er myterne faktisk den største konkurrent, og det er derfor også en udfordring, som vi hele tiden forsøger at løse. Vi har professionelle pakkere og købmænd til at vælge og pakke varerne, så vi ved, at kvaliteten er i top, og skulle der opstå en fejl, så får kunden pengene tilbage med det samme, og vi sørger for, at de får en ny, frisk vare. Det betyder, at vores kunder er glade for vores kvalitet, så opgaven består mest i at overbevise potentielle kunder om, at de ikke skal være bekymrede, udtaler Carsten Pahlke.
Forbrugerundersøgelsen fra FDIH viste desuden, at 41 pct. af forbrugerne fortæller, at det stadig er nemmere for dem at handle dagligvarer i en butik fremfor over nettet.
31 pct. af forbrugerne mener desuden, at det er sjovere at handle dagligvarer i fysisk butik, mens 30 pct. mener, at det er dyrere at handle dagligvarer over nettet.