Forbrugere snolder mere, når de selv scanner

Forbrugere 27. mar 2019 -
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Salget af chips, slik og chokolade stiger med 10-15 pct. i de butikker, hvor kunderne kan benytte selvbetjeningskasser.

Det viser et nyt forskningsstudie fra Norges Handelshøyskole.

- Jeg tror, en vigtig forklaring er, at vi oplever det som lidt flovt at købe alle disse usunde varer, og at vi derfor synes, det er lettere at tage chips og sodavand med op til en selvscanningskasse, siger Andreas Olden, erhvervsøkonom og ph.d.-studerende ved Norges Handelshøyskole og forskeren bag studiet, til NHH Bulletin.

- I en traditionel butik står du i kø med mennesker omkring dig og lægger samtidig varerne på båndet en efter en, så alle kan se dem. Hvis personen bag kassen ovenikøbet er et velkendt ansigt, kan det give en ubehagelig følelse af at blive observeret, forklarer han.

Teknologi påvirker indkøbsmønstre

Som reference til de usunde varer blev mælk kontrolleret for at se, om forbrugsmønsteret også ændrer sig der, når folk bliver præsenteret for en selvbetjeningskasse.

- Der sker ingenting med mælkesalget sammenlignet med butikker, som ikke har indført selvbetjente kasser. Men man ser en stigning i købet af chips, sodavand og chokolade. Man får altså en relativ ændring i indkøbsmønsteret, siger Andreas Olden til NHH Bulletin.

Forskningsartiklen hedder på dansk ”Hvad køber du, når ingen kigger?” og er født af Andreas Oldens egne oplevelser som fast kunde i et lille supermarked og forbruger af øl, chips og købepizzaer.

Mere overordnet undersøger han, hvordan teknologi påvirker forbrugernes indkøbsadfærd.

Lige som herhjemme handler nordmænd ofte og gerne i de samme butikker.

Ifølge erhvervsøkonomen er der grund til at tro, at salget af usunde varer generelt vil stige som følge af indførelsen af selvscanningskasser.

Opdateret 10. nov 2020