Forbrugere skærper krav til industrien
Fødevareproducenterne står over for nogle gedigne udfordringer. Forbrugerne vil generelt ikke betale mere for maden end godt er, men de forventer naturligvis, at varerne er af god kvalitet – og så skal varerne også leve op til nye krav om, at de skal være sunde, de må ikke ødelægge jorden eller pine dyrene, og de skal være fremstillet under ordnede forhold.
Det er en ordentlig mundfuld, men det er langt fra kun danske dagligvareleverandører, der står ansigt til ansigt med voksende krav og forventninger hos den moderne forbruger. De samme trends ses over hele verden.
Verdens største internationale fødevaremesse, Sial i Pris, foregår i oktober, og arrangørerne af Sial har om nogen fingeren på pulsen, når det gælder producenternes udfordringer og vilkår. Som optakt til årets messe har Sial udarbejdet en oversigt over de vigtigste trends, fødevareproducenterne skal tage bestik af.
Sikkerhed og sundhed
Fødevaresikkerhed optager i dag mange forbrugere over hele verden. I Kina og Rusland står det helt galt til med forbrugernes tillid til den mad, de køber, mens vesteuropæiske forbrugere har større tillid, men de senere års fødevareskandaler har alligevel rokket alvorligt ved tilliden.
Det er derfor med god grund, at forbrugerne nærlæser emballagerne på fødevarerne en ekstra gang, inden de lægger dem i indkøbsvognen. Forbrugerne vil gerne vide, hvor fødevarerne er fremstillet. Og stadig flere foretrækker lokale produkter – enten fra nærområdet eller regionale varer. Derfor ser man i mange lande, at gårdbutikken billedligt talt rykker ind i supermarkedet.
Sundhed er et vigtigt tema for mange moderne forbrugere, og her spiller fødevarerne også en vigtig rolle. Sundhed er ikke længere kun noget, der er reserveret fitnesscentret. Men sunde produkter skiller også forbrugerne: I Danmark går forbrugerne generelt efter naturlige produkter, i udlandet går vejen via hylderne med superfoods og sundhedsfremmende fødevarer.
Dyrevelfærd
Spisningen er dog ikke ved at udarte sig til en sur pligt, og det sætter også sit præg på udbuddet af fødevarer. Flere sætter i dag pris på den lille, udsøgte glæde ved spisebordet med produkter af høj kvalitet, hvor bare en lille bid giver en stor smagsoplevelse. Der er forbrugere, som vil tilfredsstilles med fødevarer, der ser godt ud, er luksus og giver stor glæde.
Andre forbrugere går efter en af de nye trends, hvor de selv vælger og blander. De vil se nye former, have nye smagsoplevelser og en anden konsistens. ”Neo mix & match” hedder den nye trend.
Bæredygtighed er også et tema, som producenterne skal holde sig for øje. En undersøgelse, Kantar TND har gennemført for Sial i år, viser, at 81 pct. af forbrugerne mener, at det er vigtigt at købe fødevarer med respekt for miljøet. Dyrene skal behandles ordentligt, og joden må ikke udpines eller forurenes.
Og så skal producenterne naturligvis også lægge sig i selen for at mindske affald og madspild og minimere forbruget af emballage.