Forbrugere lader sig inspirere på Facebook

Forbrugere 23. jun 2016 -
This describes the image
Foto: Colourbox

Når der skal findes inspiration til, hvilke retter, der skal på bordet, tager danskerne sociale medier og blogs til hjælp. Det viser en analyse fra FDIH.

Ifølge analysen følger godt hver fjerde dansker virksomheder på sociale medier og blogs, hvilket får adm. direktør i FDIH, Niels Ralund, til at vurdere, at det i høj grad kan betale sig at være til stede på de sociale medier.

- Næsten 1 ud af tre forbrugere følger mellem fire og ni virksomheder og blogs, og man skal bestemt ikke undervurdere de sociale medier som inspirationskilde. Næsten halvdelen af følgerne svarer nemlig, at de sociale medier har lige så stor betydning for deres køb, som deres almindelige omgangskreds har, og for godt en femtedel har sociale medier faktisk større betydning, siger han.

Lige efter dametøj, som 34,6 pct. af de adspurgte lader sig inspirere til at købe efter omtale online, rykker dagligvarerne ind med 28,8 pct.

Også legetøj er højt på listen og ifølge direktør i Lirumlarumleg.dk, Anja Lytzen, kan brugen af de sociale medier ses på salget.

- Det gælder om at være der, hvor kunderne er, og derfor bruger vi de sociale medier rigtig meget, og de har stor betydning for vores salg. Facebook bruger vi til dialog og kundeservice, og vi opdaterer med nyheder og sætter fokus på produkter og kampagner. På Instagram bruger vi især en del ressourcer på at inspirere med stylingbilleder, som vi laver med vores produkter. Det har vi rigtig gode erfaringer med. Vi kan tydeligt se det på salget af nogle af produkterne, når de har været vist på Instagram, siger Anja Lytzen.

Opdateret 10. nov 2020