Forbrugere frygter for betalingssikkerhed ved onlinehandel
Forbrugere vil gerne se og røre ved den vare, de har planer om at købe, og det er ifølge europæiske webshops en af de største forhindringer for at flere handler på nettet.
En anden vigtig faktor er data- og betalingssikkerhed.
Det viser en undersøgelse, som modeportalen ShopAlike, der samler en lang række mode- og sportsbutikker på én portal, har foretaget. 100 forretningspartnere i 13 europæiske lande har svaret i undersøgelsen.
Flere end otte ud af ti af onlinebutikkerne mener, at den manglende fysiske kontakt med varen er en mere eller mindre vigtig forhindring for, at kunder vælger en onlineshop.
I undersøgelsen svarer seks ud af ti, at datasikkerhed er en forhindring i større eller mindre grad for, at forbrugere handler online.
Når det kommer til betalingssikkerhed, mener næsten tre ud af fire af de adspurgte webshops, at frygten for at det ikke er sikkert at handle på nettet i en eller anden grad må betragtes som en relevant forhindring for nethandel.
Tror på fremtiden
Alligevel er 31 pct. tilfredse og 56 pct. moderat tilfredse med tilstanden på e-handelsmarkedet i deres respektive lande, og 52 pct. er optimistiske, mens 26 pct. er moderat optimistiske hvad angår den fremtidige udvikling.
Undersøgelsen viser også, at 86 pct. af de adspurgte webshops øger deres tilstedeværelse på de sociale medier i håb om at få et bedre tag i generation Y. Syv ud af ti benytter content markerting, mens knap halvdelen benytter markedsføring med video.
Facebook er det mest benyttede af de sociale medier. Således er ni ud af ti af de adspurgte webshops på Facebook, mens 76 pct. er på Instagram.