Forbrugere dømmer butikkerne hårdt
Forbrugernes dom er hård, når de bliver bedt om at bedømme dagligvarebutikkerne. Butikkerne er hverken innovative eller inspirerende, og personalet leverer en ringe service.
Sådan lyder vurderingen i en spørgeanalyse, som Retail Institute Scandinavia har gennem-ført i begyndelsen af 2017.
Det er en repræsentativ forbrugeranalyse, baseret på 1000 online interviews med personer over 18 år. Undersøgelsen offentliggøres i den nye udgave af ”Kæder i dansk detailhandel”.
En af undersøgelsens konklusioner er, at lavpriskæderne har ramt plet med et stærkt fokus på pris, men til gengæld har prisfokuseringen haft sin pris i form af mindre inspiration og service.
Forbrugerne er blevet bedt om at bedømme fem detailbrancher – dagligvarer, elektronik, tøj og mode, bolig og tekstil samt gørdet- selv – og de har bedømt innovationsgraden, inspirationsniveauet, personalets viden og butikkernes serviceniveau.
Savner inspiration
Dagligvarebutikkernes evne til at være innovativ overgås klart af både elektronikbutikker og modebutikker, mens gør-det-selv branchen skraber bunden.
– At dagligvarebranchen ligger på en delt tredjeplads med boligbranchen er måske ikke så ringe endda i betragtning af, hvor meget lavpriskæderne egentlig dominerer branchen. Det er alligevel skuffende, da mad- og drikkevarer egentlig burde være et højinteresseområde for alle forbrugerne og dermed skabe et behov, som branchen burde innovere ud fra i stedet for at være fanget i en konstant nedadgående prisspiral, siger adm. direktør Henning Bahr, Retail Institute Scandinavia.
Når det gælder inspiration, er forbrugerne mildest talt uimponerede, når de køber daglig-varer. Kun gør-det-selv butikkerne gør det dårligere.
– Årtiers prisfokusering har virket, men ikke nødvendigvis efter hensigten, siger Henning Bahr.
Service i bund
Detailhandlen nævner ofte betydningen af faglig viden hos personalet og kundeservice. Her viser undersøgelsen, at der er rigeligt at arbejde med i dagligvarehandlen, som ligger i bund, når det gælder personalets faglige viden.
Kunderne bedømmer også dagligvarehandlen hårdt, når det gælder service.
– Det indikerer klart, at det er en meget stor udfordring for dagligvarekæderne at uddanne de mange tusinde timelønnede i elementær basisviden om sortiment og produkter, så man kan sikre et tilfredsstillende serviceniveau til kunderne, siger Henning Bahr.
Han mener, at lavpriskæderne i de senere år i stor udstrækning har sat deres præg på dagligvarehandlen. Det er kunderne øjensynligt ikke tilfredse med.
– Hvis vi nu er på vej ind i en højkonjunktur, er tiden moden til at udvikle nye butiks-koncepter, der både kan dække udvalgte målgruppers behov og kan tilbyde den enkelte kunde et højt serviceniveau.
– Der er plads til forbedringer på alle fronter i alle brancher, da forbrugerne nærmest synes at have et umætteligt behov, lyder vurderingen fra Henning Bahr.