Forbrugere dømmer butikkerne hårdt

Forbrugere 16. jun 2017 -
undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer. Foto: John Ehbrecht
Skrevet af: Henrik Denman

Forbrugernes dom er hård, når de bliver bedt om at bedømme dagligvarebutikkerne. Butikkerne er hverken innovative eller inspirerende, og personalet leverer en ringe service.

Sådan lyder vurderingen i en spørgeanalyse, som Retail Institute Scandinavia har gennem-ført i begyndelsen af 2017.

Det er en repræsentativ forbrugeranalyse, baseret på 1000 online interviews med personer over 18 år. Undersøgelsen offentliggøres i den nye udgave af ”Kæder i dansk detailhandel”.

En af undersøgelsens konklusioner er, at lavpriskæderne har ramt plet med et stærkt fokus på pris, men til gengæld har prisfokuseringen haft sin pris i form af mindre inspiration og service.

Forbrugerne er blevet bedt om at bedømme fem detailbrancher – dagligvarer, elektronik, tøj og mode, bolig og tekstil samt gørdet- selv – og de har bedømt innovationsgraden, inspirationsniveauet, personalets viden og butikkernes serviceniveau.

Savner inspiration

Dagligvarebutikkernes evne til at være innovativ overgås klart af både elektronikbutikker og modebutikker, mens gør-det-selv branchen skraber bunden.

– At dagligvarebranchen ligger på en delt tredjeplads med boligbranchen er måske ikke så ringe endda i betragtning af, hvor meget lavpriskæderne egentlig dominerer branchen. Det er alligevel skuffende, da mad- og drikkevarer egentlig burde være et højinteresseområde for alle forbrugerne og dermed skabe et behov, som branchen burde innovere ud fra i stedet for at være fanget i en konstant nedadgående prisspiral, siger adm. direktør Henning Bahr, Retail Institute Scandinavia.

Når det gælder inspiration, er forbrugerne mildest talt uimponerede, når de køber daglig-varer. Kun gør-det-selv butikkerne gør det dårligere.

– Årtiers prisfokusering har virket, men ikke nødvendigvis efter hensigten, siger Henning Bahr.

Service i bund

Detailhandlen nævner ofte betydningen af faglig viden hos personalet og kundeservice. Her viser undersøgelsen, at der er rigeligt at arbejde med i dagligvarehandlen, som ligger i bund, når det gælder personalets faglige viden.

Kunderne bedømmer også dagligvarehandlen hårdt, når det gælder service.

– Det indikerer klart, at det er en meget stor udfordring for dagligvarekæderne at uddanne de mange tusinde timelønnede i elementær basisviden om sortiment og produkter, så man kan sikre et tilfredsstillende serviceniveau til kunderne, siger Henning Bahr.

Han mener, at lavpriskæderne i de senere år i stor udstrækning har sat deres præg på dagligvarehandlen. Det er kunderne øjensynligt ikke tilfredse med.

– Hvis vi nu er på vej ind i en højkonjunktur, er tiden moden til at udvikle nye butiks-koncepter, der både kan dække udvalgte målgruppers behov og kan tilbyde den enkelte kunde et højt serviceniveau.

– Der er plads til forbedringer på alle fronter i alle brancher, da forbrugerne nærmest synes at have et umætteligt behov, lyder vurderingen fra Henning Bahr.

Opdateret 10. nov 2020