Forandringer for flere
Af Lasse Bolander, Bestyrelsesformand, Coop
I de sidste 20 år har der været meget lidt udvikling i vores branche, dansk dagligvarehandel. Resultatet har været, at den samlede omsætning stort set er uændret. Danskerne har brugt de ekstra penge, de har fået, på alt muligt andet end de varer, vi har tilbudt. På smartphones, streamingtjenester, rejser og restaurantbesøg for blot at nævne nogle eksempler.
Jeg synes, det giver anledning til selvransagelse for alle os i branchen. Har vi været for konservative, er vi fortsat ad samme spor, som vi altid er gået ad?
Svaret er ja.
Hvis man er i tvivl, behøver man ikke rejse langt for at se, hvordan vores kolleger i udlandet er langt længere fremme med alt fra måltidsløsninger og online-shopping til finansielle ydelser.
Vi synes selv, at vi i vores virksomhed har sat ganske meget kraft på innovationen de seneste år, og det har udmøntet sig en række nyskabelser, og flere er på vej. Lad mig nævne nogle eksempler: Etableringen af C-Måltidsmarked med et nyt sortiment af måltidsløsninger, landsdækkende onlinehandel med dagligvarer, udviklingen af Coop Bank med finansielle tilbud til vore medlemmer, nye betalingsformer med Bip & Betal, introduktion af lokale varer i stor skala. Og lige om hjørnet venter nyt medlemsprogram, hvor vi gør kommunikationen med vore 1,6 million medlemmer digital.
Det er en linie, vi kommer til at fortsætte, med stort pres på innovation. Både når det gælder udvikling af nye varer, helt nye varegrupper i vores butikker, helt nye typer ydelser til vores kunder, og selvfølgelig massive investeringer i ny teknologi, der kan gøre det nemmere for vores kunder og mere effektivt for os selv.
Jeg er ikke i tvivl om, at der også tænkes på fremtiden hos vore konkurrenter. Så sent som i sidste uge kunne vi se kolleger, der nu også planlægger at indføre mobilbetaling, mens andre nu også begynder at satse mere på CSR. Det synes jeg er positivt. For vi vil stå stærkere som branche, hvis kunderne begynder at opleve, at det bliver mere spændende at komme i supermarkedet eller varehuset, hvis de oplever, at de hos os får nye og bedre oplevelser, end de plejer.
Så jeg synes, at vi ikke alene skal være sammen om bedre mad, men også fælles om flere forandringer. Og de kommende år vil byde på mange spændende forandringer for vores branche.
Mine bud på forandringer for vores branche er bl.a.:
Sundhed bliver et stadig vigtigere emne, som vi skal sælge på nye, mere spændende og kreative måder end hidtil
Nye varegrupper til ændrede spisemønstre
Anderledes kommunikation, hvor massekommunikationen i form af tilbudsaviser erstattes med mere individualiseret kontakt
En fortsat skærpelse af kampen med ”spise-ude”-markedet, hvor vi udvikler nye og bedre alternativer
Jeg hører meget gerne, hvor I tror de store forandringer kommer.
Til alle der planlægger at gå nye veje, et enkelt godt råd: Forvent ikke ros fra medierne, heller ikke dette. De vil finde ethvert bump på vejen. Men det skal ikke afholde nogle fra forandringer for fremtiden. For det er nødvendigt for alle