Fødevaresalget faldt i påske-løs marts

Forbrugere 25. apr 2019 -
This describes the image
Foto: Henrik Frydkjær Foto: Henrik Frydkjær

Ikke helt overraskende kunne omsætningen i landets dagligvarebutikker i marts ikke leve op til sidste års niveau.

I år er hele påskesalget som bekendt flyttet til april måned, så det nyeste detailomsætningsindeks fra Danmarks Statistik viser en nedgang i omsætningen af fødevarer og andre dagligvarer på 2,8 pct., når der kun er taget højde for inflationen.

Tilsvarende nye tal for dagligvaresalget i nabolandet Sverige viser et lignende fald på 2,5 pct.

Med marts-tallene fortsætter en svag udvikling i butikkernes madsalg i år. De første tre måneder af 2019 ligger 1,0 pct. under niveauet sidste år. Set over de seneste fire år har tendensen været en svag nedgang, og selv om omsætningen i påskemåneden april uden tvivl vil trække op igen for 2019, skal der meget til for at rette op på det overordnede billede af udviklingen.

Mens det samlede detailsalg nu ligger 4 pct. over 2015-niveau, er omsætningen af fødevarer og andre dagligvarer faldet 1-2 pct. i samme periode.

Biler i stedet for mad

Hos Dansk Erhverv noterer økonom Kristian Skriver Sørensen sig, at bilsalget har afløst fødevaresalget som træklokomotiv i det igangværende opsving.

- Detailomsætningen er steget i løbet af de senere år, og er samtidig steget pænt igennem opsvinget. Vi har dog ikke i dette opsving set en lige så stor vækst i detailsalget, som vi så under sidste opsving frem mod finanskrisen. Op mod sidste opsving var det særligt salget af fødevarer, der trak væksten i detailsalget – det har vi ikke helt set under dette opsving, siger han.

 

Opdateret 10. nov 2020