Fødevarebutikker skaber lokal vækst

Forbrugere 30. nov 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Henrik Denman

Fru Møllers Mølleri er en gårdbutik, der ligger i Bjerager i nærheden af Odder. Butikken består af et bageri, en slagter, et kafferisteri og en restaurant – og så har den hele 22 ansatte. Det er dermed en stor arbejdsplads i Bjerager sogn, der tæller under 700 indbyggere.

Fru Møllers succes rykkede forleden ind på Christiansborg, da brancheorganisationen FødevareDanmark afholdt en konference om lokal fødevareproduktion. Flemming Birch, der er ekspert i detailbranchen, gav nogle bud på, hvorfor de små fødevarebutikker er garant for lokal vækst.

Flemming Birch spåede, at detailhandlen i mange små byer vil overleve.

– De mindre byer, der vil overleve, er dem, der formår at fastholde den lokale handel og forstår at være relevant for forbrugerne. De vil tiltrække shoppere, der vil købe fødevarer ikke fordi de er sultne, men fordi de vil have en oplevelse. De lokale fødevarer og de lokale specialfødevarebutikker er et af de bedste bud på lokal vækst i de kommende år.

– Alle vil det lokale i dag, både specialbutikker og de store supermarkeder. Ikke bare i Danmark, for det er en international trend. Danskerne vil det nære. Vi vil gerne det gerne i hverdagen, for vi føler, at det gør en forskel. Vi kan lide at handle med nogen, som vi har et værdifællesskab med, sagde Flemming Birch.

Fokus på råvarer

Der er i disse år flere tendenser, der krydser hinanden.

– Der er sket et skifte i vores måde at se på fødevarer, fordi de er begyndt at interessere os meget mere for råvarerne. Råvarerne er blevet det helt centrale, når forbrugerne taler om værdi for pengene. Råvarerne er kommet i fokus, så vi er begyndt at fortælle forbrugerne, at der er forskel på den ene gris i forhold til den anden gris, og at der er forskel på æblemost.

– Historien, man i dag fortæller om maden, er flyttet fra bordet og hjemmet til marken og stalden. Når det sker, bliver forbrugerne lige så stille antiindustrielle. Vi begynder at blive mistænksomme over for industrielle produkter, for vi er usikre på, hvad man kommer i dem.

Han mente, at der i dagligvarehandlen i dag er et stort gab mellem kunderne viden og den indsigt, butikspersonalet har i fødevarerne.

– Flere supermarkeder prøver at adressere problemet, som er blevet stadig større, men det gab adresserer specialbutikkerne også, sagde Flemming Birch.

Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk

Bodil Møller og hendes mand, Kim, driver et landbrug, som bl.a. omfatter gårdbutikken Fru Møllers Mølleri.

Foto: Fru Møllers Mølleri

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?