Flere køber ind i specialbutikkerne
En mere udbredt lyst til at købe f.eks. bøffen og et klassisk ciabattabrød i en slagter- og bagerforretning giver specialfødevarekæderne fremgang.
Nye tal fra Retail Institute Scandinavia viser, at fire specialbrancher havde fremgang i omsætningen i 2015- 16. Forbrugerne lagde i 2016 418 mio. kr. mere i de fire branchers kædebutikker i forhold til året før, svarende til en stigning i omsætningen på 11 pct.
Bager- og slagterforretningerne havde den største vækst, vin- og spiritushandlen en mindre vækst og konfekturebutikkerne den mindste. Tallene fremgår af den nye udgave af håndbogen "Kæder i dansk detailhandel".
På udbudssiden var det kun bagerbranchen, der havde vækst i antallet af butikker. Ser man på udviklingen gennem de seneste fem år, har der været et klart fald i antallet af butikker inden for bagere og konfekture. I de to brancher er butikstallet faldet med henholdsvis 25 og 20 pct. i årene fra 2012 til 2016.
Til gengæld har slagterkæderne fået føjet et par butikker til, og vin- og spiritushandlerne har øget butikstallet med 15 pct. Selv om bagerbutikkerne ofte snupper opmærksomheden, kan det ikke skjule, at kæderne i de seneste fem år fra 2012 har mistet 4 pct. af omsæt-ningen. De øvrige brancher er gået frem - vin og spirituskæderne med 22 pct., slagterne med 11 pct. og konfekturekæderne med 2 pct.
Bagere med vækst
Kæderne i bagerbranchen sidder på den største omsætning, som i 2016 var 1,6 mia. kr. inkl. moms. Den omsætning lå hos ni bagerkæder med i alt 196 butikker. Den helt store vækstmotor i branchen er Lagkagehuset med 64 butikker i Danmark og en forholdsvis nyåbnet butik i hjertet af London.
Branchefolk hæfter sig ved, at Lagkagehuset er et stærkt koncept, og at virksomheden evner at holde en ensartet høj kvalitet, være innovative i forhold til indretning og kunde-oplevelse og tilrettelægge produktion og distribution på en måde, der skaber differen-tiering.
De to stiftere, Ole Kristoffersen og Steen Skallebæk, har flere gange undervejs fået ny kapital ombord. Selskabet nåede i 2016 en omsætning på 664 mio. kr. og et resultat på 38 mio. kr.
En anden vækstvirksomhed i branchen er Emmerys, der dog bokser med røde tal på bundlinjen, men med tilfredshed kan notere et positivt resultat på driften opgjort som EBITDA. At bagerbranchen kan være vanskelig at operere i er Aarhus-bagerkæden Langenæs et eksempel på. Selskabet omfatter i dag seks butikker, men den kraftige ekspansion har haft sin pris, idet egenkapitalen er forsvundet, og det seneste regnskab viser et millionunderskud.
Sliksalg presser
Slagterbranchen udvikler sig mere stabilt med de to kæder Mesterslagteren og Mad med mere. Til gengæld føler dele af konfekturebranchen sig presset af det voksende udbud af bland-selv slikbutikker. Presset mærkes knap så meget på dedikerede chokolade-forretninger som Peter Beier Chokolade og Summerbird, mens både Frellsen og Sv. Michelsen Chokolade, der begge har reduceret butikstallet i de senere år.
Vin- og spiritusbranchen tæller fire butikskæder med til sammen 160 butikker, og omsæt-ningen øges år for år og nåede i 2016 ca. 1,1 mia. kr inkl. moms. Blandt de fire brancher er bagerkæderne de eneste, der i disse år indgår samarbejde med supermarkeder landet over.
SPECIALKÆDERNE
BUTIKSTAL I 2016 OG VÆKST 2015-16 (MIO. KR. INKL. MOMS)
Bagerforretninger 196 +5,9 pct.
Konfektureforretninger 74 -1,3 pct.
Slagterforretninger 135 -0,7 pct.
Vin- og spiritusforretninger 160 -1,2 pct.
OMSÆTNING I 2016 OG VÆKST 2015-16 (MIO. KR. INKL. MOMS)
Bagerforretninger 1.555 +20,3 pct.
Konfektureforretninger 424 +0,5 pct.
Slagterforretninger 1.020 +12,6 pct.
Vin- og spiritusforretninger 1.091 +3,8 pct.
Kilde: Retail Institute Scandinavia 2017