Flere forbrugere køber færdigretter
I en travl og presset hverdag tyer flere danske husholdninger til hurtige og nemme måltidsløsninger i form af færdigretter.
I 2015 købte 74 pct. af de danske husholdninger færdigretter, og det tal er i dag steget til 87 pct.
Det viser en undersøgelse foretaget af Epinion for Landbrug & Fødevarer blandt 1.006 repræsentative danskere i alderen 18-70 år.
I undersøgelsen bliver forbrugerne spurgt om, hvad de har spist til aftensmad de seneste syv dage.
Her angiver mere end halvdelen (54 pct.), at de har tilberedt et varmt måltid, mens 13 pct. fortæller, at de har tilberedt et koldt måltid, typisk bestående af rugbrød med pålæg.
Samlet er der 12 pct., som angiver, at de enten spiser færdigret, take-away eller et varmt måltid, hvor hovedingrediensen var færdiglavet.
Lige godt hver tiende (9 pct.) har spist ude, og lige så mange har spist rester den forgangne uge.
- Det indikerer, at convenience også er ganske udbredt på en typisk hverdag, understreger Landbrug & Fødevarer i markedsanalysen.
Kategorien deler forbrugerne
Især måltidssalater har de senere år fået mere synlig hyldeplads forrest i dagligvarebutikkerne, og tre af fire forbrugere peger da også på, at færdigretter er nemme at finde i butikkerne.
Samtidig mener mere end halvdelen, at de nemme færdigretter udgør et godt alternativ til take-away, mens lige under halvdelen syntes, at færdigretter smager godt.
Forbrugerne er også delte i spørgsmålet om, hvorvidt de mener, færdigretter udgør et godt alternativ til hjemmelavet mad. 42 pct. er overvejende uenige, 41 pct. er overvejende enige.
- Her er altså et godt eksempel på, hvor forskelligt forbrugerne ser på kategorien og oplever den. Hvorvidt færdigretter giver ny inspiration til spændende retter er 50 pct. af forbrugerne overvejende uenige i. Det tyder på, at der er rum for forbedring i forhold til at give forbrugerne ny inspiration via spændende færdigretter, hedder det i markedsanalysen fra Landbrug & Fødevarer.
Tidsfaktoren er afgørende
Henholdsvis 53 pct. og 48 pct. af respondenterne angiver, at de væsentligste årsager til, at de eller deres husstand spiser convenience hænger sammen med, at det er hurtigt og nemt at tilberede.
Hver tredje vælger et convenienceprodukt, fordi det smager godt, mens kun godt hver syvende forbruger (15 pct.) køber det, fordi det er sundt.
Forbrugerundersøgelsen viser også, at mere end halvdelen af forbrugerne er overvejende enige i, at de ikke har tid nok til at gøre alle de ting, de gerne vil nå, mens to ud af tre børnefamilier oplever tiden som presset i hverdagen.