Et madmarked ud over det sædvanlige

Forbrugere 25. sep 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Henrik Denman

Vi står i den varme septembersol foran en stor jernbaneterminal ved Piazza di Porta San Paolo i det sydlige Rom. Selv om stationen kun ligger et kvarters buskørsel fra det centrale Rom antikke seværdigheder og flokke med turister, er området her mest for de lokale og flere steder i tydeligt forfald. Nogle få butikker og en stribe stader med sko og tøj til få euro skaber lidt liv. Ellers er der ikke meget at komme efter.

Til gengæld er der en stadig strøm af mennesker til og fra en nu nedlagt jernbaneterminal. Ingen af de besøgende skal med toget, for den moderne, buede glasbygning tiltrækker i dag mennesker fra både nær og fjern med hang til god italiensk mad. Her ligger Roms nye seværdighed.

Løfter man blikket ved den brede hovedindgang, ser man butikkens navn: Eataly. Sig navnet til fødevarekendere i og uden for Italien, og de vil nikke anerkendende af dette italienske madmekka.

Gastronomisk rejse

Den tidligere terminal rummer nu en kolossal fødevareforretning i fire etager pakket med specialiteter og vine, frugt og grønt, kød og pasta, olivenolie og fisk leveret fra mange steder i Italien.

Ved hovedindgangen tager vi en indkøbsvogn og begiver os rundt på en gastronomisk rejse med rig mulighed for at vælge blandt de udsøgte råvarer fra de betjente afdelinger og for at nyde nogle små retter eller et større måltid ved en af de omkring 20 restauranter, barer, cafeer og stande med smagsprøver, som Eataly også byder på.

Fra hovedindgangen fører brede gange os rundt til betjente afdelinger med så bredt et udvalg, at shoppingturen til dagens måltid snart bliver lige så udfordrende som at sende et barn ind i en legetøjsbutik.

Regionale og bæredygtige fødevarer fremstillet af fagfolk som var det hjemmelavet. Det er sådan, Eataly gerne vil præsentere sig selv, og vi har ikke bevæget os mange minutter rundt i butikken, før vi er tændt af glæden ved "slow food".

Fra indgangen går vi til frugt- og grøntafdelingen, hvor alt er lagt, så farverne spiller sammen. Ideen er, at kunderne her kan finde helt friske råvarer, der i videst muligt omfang er fra lokale producenter.

Herfra når man til den store slagterafdeling med snesevis af lækre skinker hængende fra loftet og med udskæringer af bl.a. Razza Piemontese, som slagteren gerne leverer fine udskæringer fra.

Eataly er madoplevelser. Butikken sælger forskellige typer pasta fra de landets regioner og pasta, der fremstilles på stedet af Michelis-familien med faren Edigio Michelis og hans to sønner og en datter. Og her er oste fra hele Italien, som man kan nyde i små bidder, m til et glas vin for bagefter at købe lidt med hjem.

Stormagasin med mad

Eataly er indrettet som et stormagasin, hvor man tager rullebånd mellem etagerne. Turen op og ned med rullebånd giver lejlighed til at skue ud over de store udvalg af fødevarer, som adskiller Eataly fra så mange andre fødevarebutikker.

I stueetagen kan man gå på opdagelse i en bogafdeling og i en stor afdeling med køkkenudstyr. Vi bevæger os videre op gennem butikken for at opleve den flotte fiskeafdeling og bagerafdelingen, hvor man både kan nyde de friskbagte brød og kigge på bagerne i aktion.

De betjente afdelinger ledes af eksperter med en dyb indsigt i den mad, de sælger. Således har Nando Fiorentini ansvaret for fiskeafdelingen. Han har selv mere end 20 års erfaring som fisker. Slagterafdelingen ledes af Sergio Capaldo, der kommer med erfaringer fra slow food-bevægelsen i Piedemonte i Norditalien.

Eatalys store oplevelse er udvalget. Det er fantastisk stort, og forretningen har kun én ting i tankerne – at tilbyde kunderne kvalitetsfødevarer fra besjælede producenter, som lever og ånder for den gode smag og fine kvalitet. Vil man have de hurtige og nemme løsninger fra fødevareindustrien, er der mange supermarkeder i byen at vælge imellem. Det er bare ikke i Eataly, man kan finde mærkevareindustrien repræsenteret.

På turen rundt støder vi på udsøgte afdelinger med olivenolie, oste og salami og mozzarella, som bliver tillavet hver dag og serveret helt frisk sammen med prosciutto og solmodne tomater.

Vin og øl

Ikke overraskende kan man gå på opdagelse blandt hylder med kaffe for enhver smag og i en velassorteret vinafdeling, men mange bliver også tiltrukket af den lange afdeling med specialøl, som byder på mere end 200 forskellige øl fra hele verden samt Eatalys egen bryg.

Tredje etage er den øverste etage med fødevarer. Den fjerde etage rummer lokaler, hvor kunder inviteres til madarrangementer, og et stort prøvekøkken, hvor hundredvis af skolebørn hvert år inviteres til at lære at bruge friske råvarer, holde en køkkenhave og at dæmpe madspild ved at bruge madrester.

På vej ud af butikken opdager vi Eatalys motto – "mangia bene, vivi meglio" eller spis godt og få et bedre liv. Det er vanskeligt ikke at boble af begejstring og livsglæde, når man forlader Roms nye madmekka og træder ud i solen på vej hen til den nærliggende metrostation.

Tekst og foto: Henrik Denman
hede@dhblad.dk

Opdateret 10. nov 2020