Energiselskab efterlyser statsgaranti på boom i afdragsordninger
-
Adm. direktør Michael Løve fra energiselskabet OK efterlyser statsgaranti på afdragsordninger til el- og varmeregningen
Antallet af afdragsordninger blandt energiselskabet OK's kunder er mere end tidoblet i forhold til sidste år. Flere og flere kunder har brug for en afdragsordning.
Derfor foreslår selskabets adm. direktør Michael Løve, at staten giver en garanti på den risiko, som energiselskabet tager på sig for at hjælpe de kunder, der ikke kan betale hele beløbet her og nu.
Michael Løve kom som direktør for discountkæden Netto til OK i sommer.
På Linkedin skriver han som opfølgning på et debatindlæg i Finans.dk, at ”el- og varmeregningen er så høj lige nu, at mange kunder - både private og virksomheder - har svært ved at betale. Det er vi nødt til at gøre noget ved, og vi har et forslag”.
- Nogen vil måske indledningsvist spørge os, hvorfor vi ikke bare sætter prisen ned, skriver Michael Løve og forklarer, at ”OK a.m.b.a. er en energidistributør, så vi køber energien i markedet og har ingen glæde af de høje energipriser”.
Han foreslår, at staten kan tilbyde energiselskaber en garanti på de afdragsordninger, som selskaberne indgår med pressede kunder de næste seks måneder.
- På den måde kan politikerne drage nytte af energisektorens indsigt i deres kunders energiforbrug, og vi hjælper direkte de kunder, som er mest trængt, forklarer han på Linkedin.
På samme sociale platform har topchefen i OK lagt en video op, hvor han er gået i sin private kælder for at vise, hvordan forbrugerne kan bruge elmåleren til at tjekke deres aktuelle og løbende forbrug.
- Det er et rimelig enkelt tip, men jeg har opdaget, at mange ikke ved, hvordan man nemt finder de værste strømslugere ved at kigge på sin el-måler, skriver Michael Løve og tilføjer:
- Og der er god grund til at kigge. I august var prisen på el 78 pct. højere end den hidtidige rekord og 444 pct.højere end august sidste år.