Eataly- konceptet talte til mit hjerte
John Byrian arbejdede i maj som varehuschef i Kvickly Hyrdehøj i Roskilde, da han fik en stor nyhed. Han var udpeget til at være butikschef for et helt nyt koncept i dansk detailhandel og dermed stå i spidsen for introduktionen af det italienske fødevaremarked Eataly på det danske marked.
John Byrian var begejstret:
- Første gang, jeg hørte om konceptet og hvad det står for, må jeg sige, at det talte til mit hjerte.
Derefter gik det stærkt. Med udgangen af juli forlod han stillingen i Kvickly, og næste dag begyndte han sit nye arbejdsliv i Eataly med at flyve til Rom for at blive sat grundigt ind i Eatalys koncept og værdier. Efter skiftende ophold af flere ugers varighed i Eatalys butikker i Rom, New York og München kunne han sammen med sit hold af ledere, kokke og butiksansatte samt den store organisation fra Eatalys hovedafdeling i Torino i Norditalien gå i gang med at opbygge Eataly i stormagasinet Illum på Strøget i København, så det hele stod klart til Grand Opening den 17. november.
Spis, køb og lær
Eataly har nu med sit internationalt berømmede koncept åbnet dørene for danskerne, men forud er gået nogle forrygende måneder for John Byrian.
– Eataly er for mig en totaloplevelse af fantastisk god mad. Vi har en filosofi med tre ord for vores forretning: Spis, køb og lær. Man kan spise i vores tre restauranter, og den kvalitetsmad, man spiser i vores restauranter, kan man købe i supermarkedet og tage med hjem for at lave maden selv.
Eataly adskiller sig også fra de fleste andre fødevareforretninger ved at have en madskole.
– Hvis man har lyst til at lære ægte italiensk madlavning, eller lære om f.eks. italienske olivenolier, har vi en skole, hvor man kan melde sig til kurser som gruppe eller som enkeltperson, der melder sig på et hold, siger John Byrian.
Eataly adskiller sig fra andre supermarkeder ved ikke blot at være en fødevarebutik, for butikken rummer også restauranter, en café og en bar.
Italiensk-dansk
Allerede når man står ved indgangen til Eataly i underetagen i Illum bliver konceptet tydeligt. Fra indgangen ser man først og fremmest åbne køkkener og stole og borde. Faktisk er der plads til 180 spisende gæster, der får serveret maden fra en af de tre restauranter, som specialiserer sig i henholdsvis pastaretter, pizza og supper, kolde anretninger og kødretter.
Rundt omkring restauranterne ligger supermarkedet med flere specialafdelinger. 80 pct. af varerne er italienske, mens de resterende 20 pct. er danskproducerede.
Ved siden af frugt og grønt finder man ost, skinke og salami, og her ligger også en stor chokoladeafdeling og den velassorterede vinafdeling med omkring 700 forskellige italienske vine.
Bagest i supermarkedet finder man mejeriafdelingen, køleskabe med kød, en stor afdeling med pasta og specialiteter samt en afdeling med kaffe og te i alle afskygninger. Italienskerne elsker kager, og dem kan man naturligvis også købe frisk tillavede.
Det er således ikke et traditionelt supermarked, John Byrian står i spidsen for, og det var derfor med god grund, at italienerne hentede ham og hans nye lederteam til Rom.
- I Rom brugte de meget tid til at introducere os til Eataly-konceptet, baggrunden og de tanker, der ligger bag, hele tanken med slow food, og en stor og vigtig del af butikken er at fortælle historier, at kunne fortælle om produkterne og om den lille leverandør og hvorfor vi lige vælger de produkter. Vi så de forskellige afdelinger, og hvordan deres marketingafdeling arbejder. Vi lærte alle de baglandsrutiner, vi skal bruge i København. Vi var også ude i butikken og hjælpe med at fylde varer op og få Eataly ind under huden på det mere praktiske plan.
Går gerne i køkkenet
Han brugte også tid i madskolen i den store Eataly i Rom, der fylder fire etager med fødevareudsalg og restauranter på de tre nederste og madskole på øverste etage.
– Jeg tror, at det også spillede en rolle for, at de valgte mig, at jeg er så glad for at lave mad. Jeg laver selv gerne mad i hverdagen eller assisterer i køkkenet. Jeg elsker også at lave de store middage. Jeg kan lide at lave mad, der er velsmagende og har kvalitet. Det går jeg meget op i. Her i butikken nyder jeg at gå i restauranterne og tale med kokkene og smage på maden. Det er også en stor del af det.
Eataly har etableret sig i Danmark i et partnerskab med Coop. Eataly går altid ind på et nyt marked med en partner, der har et grundigt kendskab til det lokale marked, regler og præferencer, men Coop har ellers intet med Eataly-butikken at gøre.
Vækst i udespisning
Man kan så spørge, hvorfor Eataly har valgt netop Danmark, når danskerne ikke er kendt for at være dem, der bruger fleste penge på de daglige fødevareindkøb.
Selv om danskernes forbrug af dagligvarer har stået i stampe i en årrække, giver det ifølge John Byrian god mening at åbne en Eataly i netop København:
– Danskerne vil gerne ud at spise, og vi vil også gerne have god mad. Forbruget på udespisning vokser, og især restaurationsbranchen vokser markant, siger han.
Desuden er Danmark kendt ude i verden for vores toprestauranter med flere Michelinstjerner end landets størrelse måske kan berettige til.