E-handel tager 5 pct. af et dagligvaresalg på 1000 mia. dollar
Man skal have tungen lige i munden, når man beskæftiger sig med størrelsen af dagligvarehandelen i USA.
Friske tal fra analysevirksomheden Nielsen viser, at den samlede dagligvareomsætning det seneste år er vokset med 2,6 pct. til det, som amerikanerne kalder for 1,01 trillioner dollar. Det svarer til 6630 mia. kr.
Ifølge Nielsen er det mest bemærkelsesværdige imidlertid, at hele 40 pct. af den samlede vækst stammer fra e-handel, der ellers kun har haft en beskeden andel af det amerikanske dagligvaresalg hidtil.
I gennemsnit øgede amerikanerne imidlertid i det forløbne år forbruget i e-supermarkeder med 16 pct. til 378 dollar, svarende til 2480 kr.
I alt er onlinesalget løftet med over 10 mia. dollar på ét år til 46,3 mia. dollar - 304 mia. kr.
Halvdelen klik og hent
Dermed er e-handlens andel nu vokset til 5 pct. af den samlede dagligvareomsætning i USA. Det er mere end herhjemme, hvor andelen aktuelt ligger på omkring 3 pct. - men mindre end i e-frontløberlandet Storbritannien, hvor den er oppe på ca. 6 pct.
Verdens største detailhandler, Walmart, hører til de traditionelle virksomheder, der nu satser stort på click & collect-løsninger, både i forbindelse med de fysiske 'Supercenters', men også i enkeltstående anlæg.
Og den satsning afspejler sig i Nielsens analyse:
- Selv om det kunne være fristende at se på trends i online- og offlinehandel hver for sig, ville det begrænse mulighederne for at se synergierne mellem de to kanaler. F.eks. er click & collect-handel øget med 30 procentpoint de seneste to år. I 2016 stod det for 18 pct. af onlineomsætningen, og nu er det næsten halvdelen - 48 pct., skriver Nielsen.