Det bliver meget enklere at handle online

Forbrugere 20. okt 2017 -
This describes the image
Shoptalk Europe 217, Bella Center. Foto: Jens Panduro
Skrevet af: Henrik Denman

Onlinehandlens største opgave i de kommende år bliver at sikre, at det bliver meget nemmere for forbrugerne at købe ind på nettet. Betaling for de bestilte varer er en af de funktioner, som store onlinevirksomheder allerede arbejder ihærdigt på at gøre betydeligt nemmere for kunden. I fremtiden bliver betalingen formentlig gjort så nem, at kunden knap nok registrerer, at betalingen sker.

Det er en af de vigtigste inspirationer, kommunikationschef Henrik Theil fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) hentede på den nyligt overstået detailhandelskonference Shoptalk Europe.

Den samlede flere tusinde topchefer fra detailhandel og onlinehandel fra hele verden.

– Vi har fået en god pejling på, at udviklingen går i retning af kundecentret handel, hvor kunden ikke vil forstyrres. Kunden skal f.eks. bare opleve, at betalingen er noget der sker hurtigt og smidigt, og at der er god service. Så er det op til alle os, der står bagved, at slås med det, siger Henrik Theil.

– Vi skal se på alle de ting, der ligger rundt om selve indkøbet. Kunden skal i fremtiden bare fokusere på de varer, de vil købe, alt andet sker nemt og ubesværet. Vi skal sikre, at det ikke forstyrrer selve købet.

– Mange var på konferencen inde på, hvordan man kan bruge nettet på en begavet måde. Det handler f.eks. om at bruge smarte programmer, der kan afkode data og samtidig holde fast i fokus på, hvordan kunderne reelt opfører sig. Hvis du som kunde har gjort noget bestemt i løbet af et år, er det ikke sikkert, at du vil gøre det samme i det kommende år. Så hjælper det ikke at sende salgsbreve til dem om præcis det samme.

Brug data smart

Han forklarer, at en virksomhed som Alibaba fokuserer meget på, hvordan menneskets hjerne fungerer.

– Det drejer sig om at bruge kundedata på en smart måde. Brugen af kunstig intelligens til at finde ud af, hvordan forbrugerne tænker og føler, og det fylder meget i dag. Det arbejder mange inden for digital handel med i dag.

Mange arbejder i dag med omnichannel. I den forbindelse etablerer mange fokus på supply chain management, hvor man får styr på hele forløbet nærmest ude fra råvarerne og hele vejen frem til kunden.

– Det handler om at holde styr på alle funktionerne i alle led, så det for e-handlen bliver en væsentlig servicefaktor at kunne levere sikkert og som aftalt. Det er vigtigt, at man leverer på det rigtige sted til den rette tid.

Nogle af deltagerne fra supply chain fremhævede ifølge Henrik Theil, at man tidligere betragtede leveringen som en irriterende omkostning, som man var nødt til at regne ind i omkostningerne.

– I dag er det blevet en servicefaktor. Hvis man holder ordentlig styr på det, så kan man i dag tjene penge på det, fordi man holder fast i kunderne, siger Henrik Theil.

Opdateret 10. nov 2020