De yngste forbrugere stiller højere krav til bæredygtighed
Sultende isbjørne i Norge. Skildpadder, der æder - og bliver ædt af - plastik i havene. Børnearbejdere i sweatshops. Fredet regnskov, der bliver brændt af for at skabe plads til palmeolieproduktion. Stigende forskel på rig og fattig.
Listen over ting, der truer med at udslette verden, som vi kender den, synes uendelig. Det er i hvert fald emner, der fylder meget for de helt unge forbrugere.
Mens 74 pct. af den samlede befolkning siger, at det er vigtigt, at produkter og butikker har en bæredygtig profil, gælder det for over 83 pct. af de 15-18-årige - også kaldet Generation Z.
Det viser en ny undersøgelse fra Retail Institute Scandinavia.
- De danske forbrugere, og især Generation Z, har i dag høje krav til virksomhederne om, at de aktivt skal vise, at de kæmper for en bedre verden igennem en stillingtagen til samfundsmæssige debatter og politiske spørgsmål – også problematikker, der som sådan ikke har noget at gøre med deres egen forretning, siger Dorte Wimmer, detailhandelsekspert hos Retail Institute Scandinavia.
Selvfølge snarere end konkurrenceparameter
Undersøgelsen viser samtidig, at der i fremtiden ikke er samme behov for at målrette detailhandlens budskab om bæredygtighed og ansvarlighed de forskellige køn.
Både teenagepiger og -drenge går nemlig i lige høj grad op i, at deres indkøb er med til at understøtte etisk korrekthed.
Til gengæld er Generation Z ikke nær så villige til at betale ekstra for CSR-rigtige varer. Kun halvdelen vil betale mere for at få en vare, der er produceret etisk korrekt, mens det samme gælder 60 pct. af de 19-36-årige, Generation Y.
- Når tallet hos de helt unge forbrugere ligger 10 pct. under generationen før dem, Generation Y, skyldes det, at de simpelthen i højere grad forventer, at varerne er etisk korrekt produceret. Hos dem er det altså en selvfølge, og det vil man ikke betale mere for, forklarer Dorte Wimmer.