De unge snakker på de sociale medier

Forbrugere 3. feb 2016 -
This describes the image

Markedsundersøgelser af unge mellem 13 og 25 år fungerer bedst via de sociale medier.

De unge kommunikerer på Facebook, Snapchat, Instagram og andre sociale medier, viser en undersøgelse, som analysevirksomheden Kundepanelet.dk har foretaget via Ungdomspanelet, som Kundepanelet.dk netop har oprettet.

- De unge er en meget interessant målgruppe med højt forbrug i en række kategorier, og derudover er de fremtidens forbrugere. Det er derfor yderst vigtigt for producenterne at få input fra de unge, siger direktør for Kundepanelet.dk, Claus Nykjær.

Ungdomspanelet har som en indledning gennemført en analyse, der viser hvilke digitale platforme de unge egentlig anvender.

Analysen viser at godt 96 pct. er på Facebook mindst tre gange om ugen. Snapchat ligger også højt på listen over brugte platforme med næsten 85 pct. og Instagram lander på en tredjeplads med 59 pct.

Når de unge så skal kommunikere med hinanden – altså med deres jævnaldrende – anvender knap 88 pct. Facebook Messenger som kommunikationsmiddel, 52 pct. bruger snapchat og kun hver tredje sender en almindelig sms til en ven.

De unge erkender, at de bruger mange timer på de sociale medier hver eneste dag. Godt halvdelen mener, at deres forbrug er mere end to timer dagligt.

- De unge skal altså ”fanges” der hvor de er og den verden de befinder sig i – og den verden er ikke den samme som voksnes, siger Claus Nykjær.

Ungdomspanelet har specialiseret sig i de unges vaner og forbrug og har opbygget et stort panel, udelukkende med unge mellem 13 og 25 år.

Ungdomspanelet foretog undersøgelsen i ugerne 2 og 3 og spurgte godt 1000 unge mellem 13-25 år.

Når jeg skal kommunikere med jævnaldrende Når jeg skal kommunikere med forældre/andre voksne
Facebook Messenger 88% 33%
Sms 33% 82%
Snapchat 52% 5%

Kilde: Ungdomspanelet

Opdateret 10. nov 2020