De fleste kunder vil i butikker

Forbrugere 9. maj 2016 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Henrik Denman

Den megen omtale af nethandlens vækst og stadig fastere greb om forbrugerne kan godt give indtryk af, at danskerne er ved at vende ryggen til de fysiske butikker. Men billedet snyder. To ud af tre forbrugere foretrækker at gå på indkøb i fysiske butikker.

Til gengæld er nettet rykket op som den mest betydningsfulde inspirationskilde. Nettet er i stigende grad det vigtigste udstillingsvindue for detailhandlen.

Det viser den nye udgave af forbrugerundersøgelsen ”Shopper Insight” fra Marketsquare. Adm. direktør Jens Thrane-Møller gav på konferencen New Retail Day i Detail-forum et indblik i, hvordan den moderne danskers indkøbsadfærd ser ud.

Styrkeforholdet mellem fysisk detailhandel og nethandel er stadig i de fysiske butikkers favør, men der er store forskelle mellem brancherne, og dagligvarehandlen er i den grad en branche, hvor indkøbene foregår i de fysiske butikker.

72 pct. af forbrugerne har de fysiske butikker som omdrejningspunkt, både når de søger inspiration og når de køber ind. Det er ganske naturligt, da nethandlen med dagligvarer endnu ikke er udbredt.

Retail classic

Men hvis man spørger forbrugerne, hvor de helst ville handle, hvis de frit kunne vælge, siger 69 pct. i butikken, mens 11 pct. siger på nettet. 19 pct. er neutrale.

– Den sidste gruppe er interessant, for den er i vækst. Det lader til, at et voksende antal forbrugere lader situationen afgøre, hvilken kanal man vælger, sagde Jens Thrane-Møller.

Når det gælder kundernes indkøbsoplevelser, dominerer priser og tilbud. Den danske forbruger siger sjældent nej til et godt tilbud, men derefter forventer kunden en imødekommende og hjælpsom betjening i butikken, god rådgivning, en ren og nydelig butik og en overskuelig butik.

– Det er retail classic, sagde Jens Thrane-Møller.

Kunderne stiller også krav til de fysiske butikker om fornyelse. De brancher, der er skarpest til at forny butikkerne, er modebutikker – og dagligvarebutikker.

– De to brancher stikker af fra de andre brancher. De er ekstremt sæsonorienteret, og der er en puls og nerve i de to brancher til at forny sig, konstaterede Jens Thrane-Møller.

Opdateret 10. nov 2020