Danskerne vil købe mere mad på nettet i år

Forbrugere 24. jan 2020 -
This describes the image
Nemlig com og coop pristjek online handel dagligvarer Foto: Colourbox

Mad, drikke og dagligvarer er blandt de varer, som danskerne vil købe mere af, når de sidder ved computeren med dankortet i hånden - eller med deres smartphone.

Alt i alt vil næsten hver fjerde dansker, der e-handler, købe mere i år end i 2019, viser en ny e-handelsanalyse fra FDIH.

Af disse siger 26 pct., at det blandt andet er mad, der vil købe mere af. Det dækker over køb i et onlinesupermarked, men også blandt andet take away-mad.

Det hænger ifølge direktør i FDIH Niels Ralund sammen med, at flere dagligvarebutikker tilbyder digitale løsninger som eksempelvis abonnementsordninger og Click & Collect, men de eksisterende, som eksempelvis nemlig.com, kan levere til flere kunder og har udvidet menukortet til også at omfatte måltidskasser. Det tiltaler flere og flere forbrugere, som er på udkig efter bekvemme løsninger til dagligdagen.

- Det interessante ved dagligvarebranchen er, at den er så kæmpestor, så selv et par procenters vokseværk har enorm betydning for både de digitale og fysiske butikker. Derfor er der ekstra grund til at følge udviklingen tæt, siger Niels Ralund.

Tøj og sko samt personlig pleje vil også i højere grad blive solgt på nettet, viser analysen.

Der er dog også forbrugere, der vil købe mindre på nettet. Således sig 6 pct., at de skrue ned.

39 pct. begrunder beslutningen med hensynet til miljøet, mens lidt færre, nemlig 37 pct. siger, at de har færre penge til forbrug.

69 pct. af handlerne blev i december betalt med betalingskort, mens cirka 18 pct. af handlerne blev betalt på en mobilapp.

Danskernes nethandel lå på godt 140 mia. kr. i 2019.

Læs også: Prognose: Onlinehandel vokser med 7 milliarder i år

Opdateret 10. nov 2020