Danskerne vil købe mere convenience

Forbrugere 4. sep 2017 -
This describes the image
Foto: John Ehbrecht
Skrevet af: Henrik Denman

Convenience er en trend, der er i rivende udvikling. Det gælder udespisningsmarkedet, men det gælder også for dagligvarehandlen.

Danskerne vil også fremover have stor lyst til at spise færdigretter eller måltidsløsninger, hvor en del af madlavningen i hjemmet gøres nemmere, og det er her, dagligvarebranchen kan hente vækst.

På konferencen "Væksten, som blev væk" forleden satte analysehusene Nielsen og GfK fokus på de vækstmuligheder, der trods alt findes i dagligvarebranchen, og et af de store vækstområder er convenience.

Convenience spreder sig over en bred vifte af varegrupper lige fra pulversaucer og færdige saucer til snittet salat og færdigretter.

Hverdage

Nye tal fra GfK viser, at danskerne især køber convenience på hverdagene, mens salget af convenienceprodukter falder fredag og lørdag. GfK inddeler kunderne i fire grupper, og det er især de flittigste kundegrupper, supershoppere og heavyshoppere, der er storforbrugere af convenience.

– Tilsammen står de to grupper for 40 pct. af indkøberne af convenience, men de står for 70 pct. af alt conveniencesalg. De er ret interessante shoppere. De har et højt forbrug, og de køber ofte convenience, sagde Claus Lassen, der er seniorkonsulent i GfK.

Rasmus Sarauw-Nielsen, Retail Analytics Nordic hos Nielsen, sagde, at der er et stort potentiale for vækst inden for convenience.

– Forbrugere, der køber convenience, kræver, at det skal smage godt, de tænker ofte på madspild, som convenienceprodukter gør det nemmere at reducere, og det skal være nemt at klargøre, sagde han.

Han siger, at væksten inden for convenience drives af, at danskerne bruger flere penge på convenienceprodukter, og at der især er vækst inden for såkaldte ready-to-eat produkter, dvs. færdigretter. Branchen kan derfor med fordel lægge stor energi i at udvikle nye produkter inden for færdigretter.

Opdateret 10. nov 2020