Danskerne søger genveje til aftensmaden
Flere danskere vælger at spise aftensmad, som er tilberedt af andre, enten på restaurant eller som takeaway. Men det er stadig tre ud af fire danskere, som spiser aftensmad tilberedt hjemme.
For denne gruppe forbrugere sker der dog også store forandringer, for de har også travlt og føler dagligt et tidspres for at nå både indkøb og madlavning.
Flere og flere danskere søger derfor genveje i madlavningen og vælger derfor produkter, der gør det nemmere og dermed hurtigere at gøre aftensmaden klar.
– Trenden, hvor man køber convenience til at gøre tilberedningen af aftensmaden hjemme nemmere, vokser mindst lige så meget som trenden med udespisning, og det synes jeg er lige så interessant. Det er alt fra måltidskasser til hjælpekomponenter i supermarkedet, siger direktør for Madkulturen, Judith Kyst.
Hun følger danskernes madvaner tæt og ser store ændringer - ikke blot ved at flere vælger at spise ude, men også ved madlavningen hjemme ved komfuret.
Stigende salg
Ifølge den nye udgave af forbrugerundersøgelsen Madindeks, som Madkulturen udarbejder hvert år, er det danske marked for færdigretter inde i en markant udvikling.
Salget af convenienceprodukter er på vej op i Danmark. Ifølge salgstal fra Coop steg salget af convenienceprodukter med 26 pct. fra fjerde kvartal 2013 til fjerde kvartal 2015.
Dette tal dækker både over færdigretter og andre varer som f.eks. færdigsnittet salat eller sovs, der gør madlavningen lettere. Desuden sendte flere store kendte fødevarebrands en række nye færdigretter, hovedsageligt fra køl, på markedet i foråret 2016. Det har gjort, at Coop har øget salget af færdigretter med 60 pct. i første halvår af 2016.
– Vi har travlt, men folk vil gerne selv lave maden. Jo mere, forbrugerne kan få af den convenience, som hjælper os til at lave et måltid mad, jo mere vil de gå den vej. For mange forbrugere føles et hjemmelavet måltid mad som bedre, og det, tror jeg, i virkeligheden er det mest fremtrædende trend. Hvor meget den kommer til at vokse i fremtiden afhænger af, hvor gode leverandørerne er til at tilbyde hjælpekomponenter til forbrugerne i butikkerne, siger Judith Kyst og tilføjer:
- Det er lavthængende frugter for handlen, og jeg tror, at vi vil se flere gøre convenience tilgængelig og inspirerende.
Ifølge Madindeks er de mest populære convenienceprodukter kød og grøntsager fra frost, bouillon eller fond, kød eller fisk, der er købt tilberedt, grøntsagskonserves, færdigsnittede grøntsager og sovs fra pulver eller glas. Godt halvdelen af alle måltider, danskerne tilbereder hjemme, indeholder convenienceprodukter.