Danskerne køber mindre vin og spiritus i Tyskland

Forbrugere 22. aug 2016 -
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Prisen er ikke overraskende den afgørende faktor, når danskerne skal give en begrundelse for at køre helt til Tyskland for at købe vin og spiritus – i stedet for at købe flaskerne i danske butikker. Det viser en undersøgelse, som Kundepanelet har foretaget for Dansk Handelsblad på forbrugersitet Tilbudsugen.dk.

Således svarer seks ud af 10, at det er prisforskellen, der trækker. Godt hver tiende siger, at udvalget er større – eller anderledes - i Tyskland.

Danskerne køber dog ikke helt så meget alkohol i Tyskland som tidligere.

Kun seks ud af ti købte ved sidste besøg i grænsehandlen samme mængde vin, som de plejer, mens kun godt halvdelen lagde den samme mængde spiritus som vanligt i indkøbsvognen.

Fakta om Kundepanelets undersøgelse:

- 82 pct. af befolkningen køber vin og spiritus

- 18 pct. køber som oftest vin og spiritus på den anden side af grænsen

- 67 pct. af dem køber den i danske butikker

- 38 pct. har handlet i grænsebutikkerne inden for det seneste halve år

- af dem, der har handlet på den anden side af grænsen, købte 61 pct. vin i samme mængde, som de plejer

- af dem, der har handlet på den anden side af grænsen, købte 54 pct. spiritus i samme mængde, som de plejer

- Undersøgelsen er foretaget i ugerne 32 og 33

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?