Danskerne inspireres på nettet, men handler i butikkerne
De fysiske butikker står fortsat stærkt i kampen mod onlinehandel. Et stort antal danskere henter ganske vist inspiration på nettet, men mange køber stadig varerne i lokale butikker.
I disse år tales der meget om, hvordan nethandlen vinder frem på bekostning af de fysiske butikker i lokalområderne, men billedet er mere nuanceret end som så.
Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra søgevirksomheden Eniro Danmark. Ifølge undersøgelsen er der mere end dobbelt så mange, som bruger nettet som inspirationskilde, men stadig køber lokalt, end der er danskere, som finder inspiration i fysiske butikker og handler på nettet.
I tal drejer det sig om 45 pct. af danskerne, der inden for den seneste måned mindst én gang har fundet inspiration på nettet og senere omsat det til et køb i en fysisk butik.
21 pct. af danskerne har inden for den seneste måned mindst én gang fundet inspiration i en fysisk butik og senere omsat det til en køb på nettet.
- Undersøgelsen nuancerer billedet af, hvad den fortsatte digitalisering og de unge digitale forbrugere betyder for de fysiske butikker i lokalområderne, siger kommunikationschef i Eniro Danmark, Kristoffer Apollo, i en pressemeddelelse.
Han mener ikke, at nettet er en modspiller, men kan være en afgørende medspiller, hvis de fysiske butikker forstår at udnytte mulighederne rigtigt.