Coop: Danskerne handler mere klimavenligt
-
Tal fra Coop viser, at CO2-udledningen fra den gennemsnitlige solgte vare i 2022 er reduceret med lidt over én pct. Især mere grønt og mindre kød i indkøbskurven er forklaringen til udviklingen.
Det er en skrøne, at danskerne tænker mere på deres pengepung end på klimaet, når de handler, selv om fødevarepriserne er rekordhøje. Faktisk har danskernes indkøbsvaner haft en positiv klimaeffekt i 2022, lyder det fra Danmarks næststørste dagligvarekoncern, Coop.
Kigger man salgstallene for Coops ca. 1000 butikker i 2022, kan man se, at CO2-udledningen fra den gennemsnitlige solgte fødevare faldt med over én procent. Det svarer til en samlet reduktion på 50.000 ton CO2.
Og det skyldes i høj grad danskernes ændrede indkøbsvaner, forklarer Jonas Engberg, klimachef i Coop.
Kunderne vælger mere grønt og mindre kød. Derfor er 2022 det år siden 2020, hvor vi ser den største sænkning i udledningen fra de fødevarer, vi sælger, og den gode udvikling ser ud til at forsætte i 2023. Det er vigtigt, for vi har alle en opgave med at sænke klimaaftrykket fra vores forbrug. Det er også væsentligt for Coop, at vi nærmer os målsætningerne i vores klimaplan, som bevirker, at vi skal reducere klimabelastningen fra den gennemsnitlige solgte fødevare med 21,3 procent i 2023, målt fra 2019, siger Jonas Engberg.
Langt, sejt træk
Danskernes ændrede indkøbsvaner er ikke blot et udslag af stigende fødevarepriser som følge af inflationen. Coop har sat gang i flere initiativer i årenes løb for at få forbrugerne til at tænke mere klimabevidst, når de handler. Et eksempel er Coops app, der benyttes af en halv million kunder hver uge. Her kan man se klimaaftrykket for de varer, man køber.
Et andet eksempel er Klima Kvickly, Coops klima-laboratorie i Aarhus. Her afprøver Coop forskellige tiltag, der guider kunderne til at træffe klimavenlige beslutninger, når de køber ind.
Et af initiativerne er mærket "Tag den forreste". Mærket er blevet testet i et år, og det har reduceret butikkens madspild med mere end 50 pct. Nu er det blevet rullet ud på landsplan i kæderne Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen. I Klima Kvickly har en række andre tiltag ført til, at klimaaftrykket fra den gennemsnitlige solgte vare i butikken over det sidste år er reduceret med 14 pct. Tiltagene skal gradvist rulles ud i Coops butikker.