Danskerne går oftere på indkøb
Forbrugerne går i dag oftere på indkøb efter dagligvarer end de har gjort tidligere. Tendensen afspejler et nyt forbrugsmønster, og det sætter samtidig sine spor i butikkerne.
En ny analyse fra Coop Analyse viser, at danskerne gennemsnitligt handler tre gange om ugen, og mange går endda på indkøb oftere.
– De længere åbningstider er en medvirkende årsag, for med længere åbningstider behøver forbrugerne ikke længere samle deres indkøb til én eller få indkøbsture, men de kan nu købe ind oftere og i flere butikker endda hele døgnet, forklarer analysechef Lars Aarup, Coop Analyse. Han fortsætter:
– En anden faktor er, at forbrugerne ikke planlægger så langt frem som tidligere. Mange planlægger kun for samme dag eller en dag frem. Det handler om, at det er blevet mere tilgængeligt og nemt at købe ind. Der er en hastighedstendens i det moderne forbrugsmønster.
Indkøbsseddel
Med så høj en indkøbsfrekvens overrasker det ikke Lars Aarup, at de fleste besøg har til formål at skaffe aftensmad til samme dag eller måske dagen efter. 29 pct. af de indkøb, der foretages, er hverdagsindkøb, dvs. indkøb der er målrettet et måltid, og som derfor indeholder en del forskellige typer varer, men ikke alle.
Det bliver ofte fremhævet af forbrugerøkonomer, at den enkelte husholdning kan spare penge ved at planlægge madlavningen flere dage frem og købe ind derefter. Derfor bliver det ofte fremhævet, at det mest økonomiske er at købe de varer, der står på indkøbssedlen.
Faktisk bruger to ud af tre i analysen altid eller for det meste en indkøbsseddel skrevet på papir, når de handler dagligvarer. Men der er stor forskel på generationerne. Tre ud af fire over 55 år bruger altid eller for det meste indkøbsseddel, mens det kun gælder for halvdelen af dem under 35 år, viser tal fra Coop Analyse.
– Det drejer sig ofte om, hvad man har lyst til i dag. Butikkerne har indrettet sig på de nye tendenser i forbrugsmønsret, for alle butikker er kommet op i højeste gear. Alle butikker får f.eks. leveret frisk frugt og grønt hver dag, hvor de før kun fik leveringer to-tre gange om ugen, og slagterafdelingen har hver dag aktuelle tilbud. Hele branchen er kommet op i gear, og man er opmærksomme på, at ugedagene er forskellige. Mandag til torsdag skal madlavningen være hurtig, og der skal ikke skrælles grøntsager, lørdag og søndag skruer man op for gourmetmåltiderne, hvor madlavningen gerne må tage tid, mens vi deler os i to på fredage – enten nyder vi god mad eller også skal det være supernemt med f.eks. pizza, chips og guf, siger Lars Aarup.