Danske forbrugere er de mest optimistiske i Europa
Når man spørger europæerne om deres syn på fremtiden, er det danskerne, der har de mest positive forventninger til det kommende år.
Det viser The Conference Board Global Consumer Confidence Survey, der er lavet i samarbejde med Nielsen i 3. kvartal i år.
Danskerne er faktisk så positive i deres forventninger til både jobmarkedet, deres personlige økonomi og deres lyst til at bruge penge, at "forbrugertilliden" med indeks 122 er på det højeste niveau siden 2007.
I forhold til samme kvartal sidste år er det syv point højere, og det hovedsagelig danskernes oplevelse af jobmarkedet, der trækker tilliden op.
Hollænderne og irerne er lidt mindre optimistiske, men følger efter de danske forbrugere med hhv. indeks 112 og 111. Sverige har et indeks på 100, efterfulgt af Norge og Finland på hhv. 94 og 90.
Undersøgelsen er baseret på 30.000 repræsentativt udvalgte respondenter og gennemføres i 50 lande.
Mindre optimisme fra Danmarks Statistik
Danmarks Statistik har også spurgt danskerne om deres syn på det kommende år.
DSTs undersøgelse er fra november - og altså nyere end Nielsens - og her er forbrugertilliden faldet fra 5,1 point i oktober til 4,3 point i november. Siden juni er forbrugertilliden ifølge DST faldet fra 10,6 til nu 4,3, mens gennemsnittet for denne periode er på 7,4.
Ifølge DST lå forbrugertilliden med udgangen af 2006, altså lige før finanskrisen, på 15.
Forbrugertillidsindikatoren er et simpelt gennemsnit af nettotallene for fem spørgsmål om personlig økonomi, landets økonomi, arbejdsmarkedet og lysten til at forbruge.