Dagligvarepriserne falder i Danmark

Forbrugere 12. nov 2018 -
This describes the image
Arkivfoto: Henrik Frydkjær
Skrevet af: Søren Tougaard

Mens forbrugerpriserne generelt set var 0,8 pct. dyrere i oktober i forhold til samme måned sidste år, kan forbrugerne omvendt glæde sig over et tilsvarende dyk i dagligvarepriserne.

Over det seneste år er priserne på fødevarer og ikke-alkoholiske drikkevarer faldet med 0,8 pct., viser Danmarks Statistiks opgørelse over forbrugerprisindekset for oktober.

Forbrugere med hang til cigaretter har oplevet stigende priser på 0,8 pct.

Generelt set er priserne på varer dog blot blevet 0,1 pct. dyrere det forgangne år, mens tjenester som f.eks. restauranter og hoteller er blevet 1,5 pct. dyrere.

En forklaring på, at priserne i dagligvarebutikkerne stort set er status quo det sidste år trods vækst og stor fremgang i dansk økonomi, skal findes blandt kæderne selv.

F.eks. lancerede Føtex priskampagnen "Føtæsk" i september sidste år og har siden sænket priserne på mere end 3.000 dagligvarer, ifølge kæden selv.

1000 varer er blevet billigere i Føtex

Også Coop gik fra starten af 2018 i prisoffensiven med et sats på at tilbyde lave priser hver dag på tværs af dagligvarekoncernens kæder.

Coop indleder anden bølge af prisnedsættelser

Store udsving
Der er dog store udsving på udviklingen indenfor de enkelte varekategorier i dagligvarebutikkerne.

F.eks. er 13 varekategorier blevet mindst 5 pct. billigere det seneste år.

Det drejer sig blandt andet om margarine, alkoholiske læskedrikke samt olivenolie, der er faldet med henholdsvis 12,5, 12 og 7,3 pct., viser tallene fra Danmarks Statistik.

Fem varegrupper er blevet mere end 5 pct. dyrere målt fra oktober 2017 til oktober i år. Heriblandt finder man de helt store trafikskabere i dagligvarebutikkerne, mælk og smør, der er steget ganske mærkbart i pris.

Således er smør blevet 10,5 pct. dyrere, mens prisen på frisk mælk er steget med 8,9 pct.

En smule lavere er prisen steget på mælketyper med lavt fedtindhold med en stigning på 8,4 pct.

Da Politiken og Forbrugerrådet Tænk tog temperaturen på dagligvarepriserne i sommers. viste undersøgelsen også faldende priser.

Dagligvarekæderne sænker priserne

Opdateret 10. nov 2020