Dagligvaremarkedet i Danmark er det mindste i Norden
Nok er Danmark med sine 5,7 mio. indbyggere det land i Norden med næst flest indbyggere kun overgået af Sveriges knap 9,9 mio.
Men målt i kroner halter det danske dagligvaremarked langt efter både Finland og Norge, der har 5,5 og 5,2 mio. indbyggere.
Ud af en samlet nordisk dagligvareomsætning på 560 mia. kr., bliver der omsat for cirka 109 mia. kr. i Danmark, svarende til 22 pct. af den samlede omsætning.
Til sammenligning omsætter dagligvarebranchen i Finland og Norge for henholdsvis cirka 123 og 128 mia. kr.
Det viser en opgørelse, som Dansk Leverandørforening har udarbejdet på baggrund af en række kilder, heriblandt Nielsen, den finske dagligvareforening (PTY) samt Retail Institute Scandinavia.
Årsagen til, at det norske dagligvaremarked har en værdi, der er 19 mia. kr. større end det danske dagligvaremarked, skyldes ikke mindst de høje norske fødevarepriser, der ligger cirka 15 pct. over priserne i Danmark, mens priserne på alkohol og tobak i Norge er ca. det dobbelte af, hvad en forbruger betaler i Danmark, ifølge tal fra Eurostat.
Stort finsk marked
Hvad der derimod kan virke overraskende, er, at det finske dagligvaremarked er 14 mia. kr. større end det danske. Dette til trods for, at der altså lever 200.000 flere personer i Danmark, ligesom de danske fødevarepriser, ifølge Eurostat, er højere end i Finland.
For mens fødevarepriserne i Danmark ligger 42 pct. over EU-gennemsnittet, er prisniveauet på fødevarer i Finland ”kun” 19 pct. over gennemsnittet i EU. Blandt mulige forklaringer på det store finske dagligvaremarked er, at de to altdominerende dagligvarekæder i Finland, S Group og K Group, tilsammen har en markedsandel på næsten 80 procent, hvilket alt andet lige betyder et noget lavere kampagne-niveau, end tilfældet er i Danmark. Også en lavere koncentration af specialfødevarebutikker i Finland i forhold til Danmark kan være medvirkende til at ”pumpe” det finske dagligvaremarked unaturligt højt op.