Dagligvarekunder er illoyale
Trods samlemærker, medlemsrabatter og populære samlekort til børnene har dagligvarebranchen stadig et stort arbejde foran sig, når det gælder om at øge loyaliteten blandt kædernes kunder.
Analysen “Dansk Dagligvarehandel 2015”, der er foretaget af GfK, viser, at Netto kan bryste sig af at have de mest loyale kunder efterfulgt af SuperBrugsen og Rema 1000. Således lægger Netto-kunderne i snit 17,1 procent af deres dagligvareforbrug i Netto, mens de tilsvarende tal for øvrige discountkæder som Rema 1000, Fakta og Lidl er henholdsvis 14,4 procent, 9,7 procent og 8,2 procent.
I den lavere ende af loyalitetsskalaen finder man Aldi skarpt forfulgt af Kiwi. Her Aldi-kunderne lægger i snit blot 5,4 procent af deres årlige dagligvareforbrug i kædens butikker, mens Kiwi-kunderne lægger 5,6 procent.
Temperaturen på danskernes kundeloyalitet er udarbejdet på baggrund af GfK’s husstandspanel, der tæller 3000 husstande fra hele landet.
Ifølge Camilla Vinther, Marketing Manager hos GfK Nordics, er det velkendt, at danske dagligvarekunder har en lavere loyalitet end i f.eks. Sverige og Tyskland, hvor man f.eks. i Sverige har længere afstand til dagligvarebutikkerne. Alligevel mener hun, at kæderne har noget at arbejde med.
- Rema 1000 har ikke noget loyalitetsprogram og ligger alligevel nummer tre på loyalitetslisten. Det er altså ikke udelukkende loyalitetsprogrammer som driver loyaliteten op i danske dagligvarekæder, påpeger Camilla Vinther.
SuperBrugsen vil styrke relationer
SuperBrugsen kommer ind som nummer to på loyalitetslisten og er med afstand den kæde i Coop med størst kundeloyalitet.
Ifølge SuperBrugsens kædedirektør Kenneth Pedersen hænger danskernes generelle lave kundeloyalitet sammen med det store udbud af dagligvarebutikker, ligesom danskerne stadig er blandt dem, der handler oftest.
Selv om Coop tilbyder et medlemsskab med indbygget rabatter og pointværdier, tilkendegiver Kenneth Pedersen også, at der er yderligere potentiale i loyalitetsprogrammer.
- Dagligvarehandlen er kendetegnet ved, at vi bruger en stor del af vores krudt på at hente kunder fra uge til uge gennem tilbudaviser. Det er selvfølgelig ret kortsigtet. Derfor vil SuperBrugsen helt sikkert også flytte fokus fra tilbudsaviser og kanalisere flere ressourcer over i initiativer, der er med til at opbygge flere loyale kunder på længere sigt, siger Kenneth Pedersen.