Coop overgiver sig: Dropper sit eget dyrevelfærdsmærke
-
Fremover skal forbrugerne kun kende et mærke, der fortæller noget om, hvordan dyrene har levet. Coop beholder dog sit fjerde hjerte
I fem år har dagligvarekoncernen Coop haft sit eget dyrevelfærdsmærke på sine animalske produkter, mens resten af dagligvarehandlen har benyttet sig af det fælles statslige mærke.
Nu er det slut. Coop har besluttet at tilmelde sig det statslige mærke, så kunderne nu kun behøver at forholde sig til et mærke.
Mens Coops mærkningsordning består af fire trin, har den statslige ordning kun tre.
I Coops butikker vil man dog ikke finde grisekød med kun et hjerte i Bedre Dyrevelfærds-mærkningen, for Coop mener fortsat, at det anpriser et for lavt niveau af dyrevelfærd.
Beslutningen betyder også, at de produkter, der hidtil har fået fire dyrevelfærdshjerter i Coops mærkningsordning, fremover ikke kan få et ”ekstra hjerte” for den ekstraordinære gode dyrevelfærd.
- Vi skabte vores egen ordning i 2016, fordi vi ville øge dyrevelfærden og give vores kunder mulighed for at vælge bedre dyrevelfærd til. Dengang var statens mærke Bedre Dyrevelfærd endnu ikke lanceret. Nu må vi imidlertid erkende, at vi kan gøre mere for dyrevelfærden ved at være med i den fælles ordning og dér påvirke, hvordan kravene udvikler sig og dermed bidrage til en løbende forbedring af dyrevelfærden. Derfor tilslutter vi os det statslige mærke, siger CSR-chef i Coop, Thomas Roland.
Det er varer som f.eks. Poppelgrisen, Thises Græsmælk og nogle af de økologisk æg fra Dueholm.
Ændringen sker fra nytår.