Conveniencemarkedet tabte kampen
Conveniencesektoren var udset til at være et af de store vækstområder i dansk detailhandel. Men på 10 år er det gået den modsatte vej.
På 10 år er over en fjerdedel af conveniencebutikker forsvundet fra det danske gadebillede, og omkring 15 pct. svarende til ca. 2,3 mia. kr. er barberet af omsætningen i gruppen af conveniencebutikker.
Retail Institute Scandinavia viser i sin nye udgave af 10-års statistik over dansk daglig-varehandel, der dækker perioden 2006-2016, hvordan conveniencesektoren har udviklet sig.
Perioden står på tilbagegang, og det er især benzinstationerne, som har tabt slaget om conveniencemarkedet.
Henning Bahr, adm. direktør i Retail Institute Scandinavia, ser på en branche i konstant tilbagegang med et enkelt lyspunkt:
– De, der er kommet ud af det med skindet på næsen og direkte fremgang, og som har produktudviklet, er 7-Eleven. De har sat dagsordenen, siger han.
De store tabere
For mere end 10 år siden havde alle benzinselskaberne store planer om at sætte sig på conveniencemarkedet og fremviste flere koncepter, der skulle styrke deres position på området.
Men udviklingen er gået den modsatte vej. Siden 2006 har benzinselskaberne mistet 40 pct. af butikstallet på conveniencemarkedet. De to andre grupperinger på området, kioskerne og specialbutikkerne, har ganske vist også tabt terræn, men dog i mindre målestok. Også på omsætningen er benzinstationerne den store taber. De er gået tilbage med 23 pct. i årene fra 2006 til 2016, mens kioskerne har tabt henholdsvis lidt under og lidt over otte pct. Henning Bahr siger om udviklingen:
– Mange på conveniencemarkedet er meget små butikker med små erhvervsdrivende, som ikke har haft mulighed for at gøre noget nyt, og de blev ramt hårdt i 2012, da lukkeloven ophørte. Da var der virkelig tærsk til den uorganiserede del af markedet, for pludselig kunne alle købe conveniencemad i dagligvarebutikkerne.
– Hertil kommer benzinselskaberne, der ikke har vidst, hvad de ville med deres butikker, og hvilke koncepter de skulle have på banen. 7-Eleven fik, hvad de ville have, mens andre udviklede sig til kiosker med smurte rundstykker og franske hotdogs. Her var der en række benzinselskaber, der overlod conveniencemarkedet til andre, siger Henning Bahr.
I den nyeste prognose for dagligvaremarkedet fra Retail Institute Scandinavia bliver conve-niencesektoren spået yderligere tilbagegang på 14 pct. frem til 2015.