Convenience-varer oplever størst salgsvækst
Varer, der skal gøre madlavningen lettere, har mere end almindelig vind i sejlene.
Sidste år steg salget af convenienceprodukter med 9,9 pct. i kroner, og på to år har fremgangen været 21,7 pct.
Det fremgår af tal fra analysehuset Nielsens rapport "Market trends Denmark".
Retail Analytics-leder hos Nielsen, Rasmus Sarauw-Nielsen, ser flere faktorer, der hjælper salget på vej.
- Forbrugerne har altid efterspurgt convenienceløsninger, og der er flere større bagvedliggende tendenser, der skubber på denne megatrend.
Nemt og bekvemt
Det er især varer fra delikatessen, f.eks. sandwiches og salater som skinke- eller kartoffelsalat, der bærer conveniencevæksten herhjemme.
- Vi ser også, at delikatessen får større betydning for supermarkederne i USA, hvor forbrugerne i en længere periode har søgt mod afdelingerne med friske fødevarer i butikkerne. Forbrugerne efterspørger i højere grad løsninger, hvor butikken eller leverandøren har gjort en større del af arbejdet, forklarer Rasmus Sarauw-Nielsen.
Også grønne færdigretter som salatblandinger, snittede grøntsager osv. er i markant fremgang – ikke mindst pga. øget efterspørgsel blandt forbrugere, der rider med på den såkaldte grønne bølge.
- Udvalget er steget, produkterne har fået bedre placeringer i butikkerne og på hylderne på køl. Samtidig ser vi også her en øget efterspørgsel efter sunde og nemme løsninger, siger Rasmus Sarauw-Nielsen.
- Grønne færdigretter rammer flere trends som f.eks. convenience, sundhed, minimering af madspild, ”on the go”, og vegansk/kødfri – og er et godt eksempel på teorien "jobs to be done", fortsætter han.
Jobs to be done-teorien går ud på optimere produkter ud fra, hvad brugerne har brug for og ikke nødvendigvis, hvad de siger, de vil have.
Altså hvilken funktion produkterne skal udfylde for enten at lette hverdagen eller opfylde særlige behov og præferencer.