Char-Broil-salg buldrer afsted

Forbrugere 20. apr 2016 -
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Søren Tougaard

 

Selvfølgelig ser han allerhelst en tidlig forsommer, en varm sommer og en lang sensommer, men uanset vind og vejr har Char-Broils salgschef store forventninger til vækst i Danmark.

- Gasgrill er et vækstprodukt, og salget buldrer virkelig derudaf, fordi Danmark er et af de lande i verden, der køber allerflest grill per indbygger, siger Søren Nielsen, salgschef for Kriswell, der forhandler Char-Broils gasgrill i Europa, foruden at producere og sælge egne produkter under det etablerede navn Dancook.

Char-Broil har hovedkontor i Columbus, Georgia, hvorfra virksomheden ikke blot har vokset sig til at blive det største grillmærke i USA, men også den største grillproducent i verden.

Allerede for cirka 14 år siden prøvede Char-Broil at etablere sig i Europa, uden den store succes. Med det stigende salg af gasgrill I Europa, der for alvor har taget fart omkring 2010, så Char-Broil en ny mulighed for at etablere sig i Europa.

Denne gang i tæt partnerskab med danske Dancook, som Char-Broil af strategiske årsager opkøbte for fire år siden for blandt andet at kunne trække på Dancooks europæiske kontakter.

Noget kunderne forstår

Mens Dancook udelukkende producerer trækulsgrill, producerer Char-Broil kun gasgrill. Dermed kan Kriswells sælgere fremvise hele paletten af grill ude hos forhandlerne, ligesom de to mærker også undgår en direkte indbyrdes konkurrence.

Dansk Supermarked er Char-Broils største kunde på det danske marked, der blandt andet også tæller XL-Byg.

Og ifølge Søren Nielsen går salget forrygende i Danmark.

- I løbet af få år har vi solgt mange flere gasgrill, end vi turde have håbet på for fire år siden, og skabt et stærkt brand, siger salgschefen.

Char-Broil benytter infrarød teknologi, der afgiver en ekstrem varm strålevarme og dermed tilbereder kødet hurtigt. Og det er netop den infrarøde teknologi, der primært adskiller Char-Broil fra deres konkurrenter.

- Vores grill bruger 30 procent mindre gas end andre gasgrill og griller med samme varme på hele grillarealet. Det giver i sidste ende et perfekt grillresultat, og det er også noget, kunderne forstår ude i butikkerne, siger Søren Nielsen.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?