Amazon vil forny dagligvarehandlen
Nyheden om onlinegiganten Amazons opkøb af den amerikanske fødevarekæde Whole Foods fredag den 16. juni skabte ikke bare øjeblikkelig interesse verden over, men sendte også chokbølger gennem den internationale dagligvarehandel.
Aktiekurserne på flere af de store dagligvarekæder dykkede, og topcheferne for de førende virksomheder i branchen fornemmede hurtigt, at spillereglerne for dagligvarehandel nu vil blive ændret radikalt.
At noget nyt og stort er ved at ske viser et enkelt eksempel. Mange topchefer i inter-national detailhandel er medlem af netværket World Retail Congress, der hvert år arrangerer en stor konference om fremtidens detailhandel.
Talerne på konferencerne er de mest visionære og dynamiske ledere i branchen. I sidste uge hasteindkaldte World Retail Congress til møde. Ikke et fysisk møde i en konferencesal i Dubai eller Paris, men til en webkonference.
Normalt er overskrifterne på konferencerne brede temaer om detailhandlens fremtid, men på denne konference var overskriften kort og kontant: "Amazon Whole Foods – hvad sker der i fremtiden?"
Det er meget usædvanligt, at man i denne sammenhæng bringer en enkelt virksomheds navn på dagsordenen, men det viser, hvor stor betydning detailhandlen over hele verden allerede nu tillægger Amazons indtræden i fysisk detailhandel.
Hvad sker der nu?
Dagligvarehandlens ledere har instinktivt forstået, at branchen nu står ved en skillevej. Spørgsmålet er så, hvad de skal vente sig? Hvad kan Amazon tænkes at gøre med Whole Foods? Og hvordan vil handlen med fødevarer se ud om ganske få år? Amazon-topchefen Jeff Bezos holder kortene tæt til kroppen. I forbindelse med handlen kom han med ganske uforpligtende udtalelser om, at kunderne elsker Whole Foods for deres sunde fødevarer af høj kvalitet og store økologiske udvalg, og at de er kendt for at kæle for og begejstre deres kunder. Opkøbet af netop Whole Foods kom uventet, for de fl este brancheeksperter vurderede, at Amazon ville gå efter en discountkæde, hvis de skulle ønske at gå ind i fysisk detailhandel.
Nu blev det Whole Foods, og det kan der være flere grunde til, vurderer internationale eksperter.
Amazon holder helt sikkert skarpt øje med sin store kinesiske konkurrent, Alibaba, der allerede har købt sig vej ind i fysiske supermarkedskæder i Kina. Alibaba har fremsat sin "New Retail"-strategi, som indebærer, at kunder kan mærke og smage produkter i de fysiske butikker og enten købe dem der eller vælge at købe dem online, når de er hjemme igen fra indkøbsturen.
Online koncepter
Amazon kan også have et ønske om at udbygge sit eksisterende onlinesalg af fødevarer. Virksomheden har etableret sin onlineforretning Amazon Prime i flere storbyer, hvor kunderne får leveret fødevarer, måltider og andet inden for en time. Kundesegmentet i Whole Foods og Amazon Prime passer fint sammen. De er unge, på farten, søger nemme og bekvemme løsninger og gerne varerne leveret til hoveddøren, og de vil gerne betale lidt ekstra for en bedre kvalitet.
For Amazon kan Whole Foods supermarkederne fungere som minilagre, der kan under-støtte onlinesalget. Amazon har lanceret et andet koncept, Amazon Go. Konceptet fungerer ved, at man scanner sin Go-app, når man går ind i butikken. Herefter tager man bare de varer, man skal bruge, og går igen.
Appen registrerer selv alle varer, man har taget. Og fortryder man undervejs og lægger en vare retur på hylden, ja så bliver den bare slettet igen.
Med købet af Whole Foods får Amazon mulighed for at optimere den nye teknologi i Go-konceptet og skabe helt nye indkøbsoplevelser i de fysiske butikker og kan samtidig skabe nye, kreative løsninger med levering af food-to-go tilbud online. Samtidig kan Amazon bruge Whole Foods til at udvikle onlinesalg som click & collect.
Selv om Amazon har opbygget sin succes med levering af varer, bevæger udviklingen inden for onlinesalg af fødevarer sig mod click & collect – ikke mindst fordi fødevarer byder på helt andre udfordringer end salg af bøger og skjorter.
Vigtige kundedata
Den helt store værdi for Amazon vil formentlig ligge i udnyttelsen af kundedata. Det er her, branchen nok vil se de største nyskabelser. Her er Amazon virkelig på hjemmebane, og med opkøbet af Whole Foods kan Amazons mål være at kombinere de data, virksomheden allerede har fra sin onlineforretning med transaktionsdata fra Whole Foods. Og hvorfor så det? Ambitionen kan være at kunne forudsige, hvilke produkter kunderne har behov for og automatisk sende dem til kunderne. Målet kan være at skabe en personlig auto-føde-varehandel. Amazon kan med sit opkøb og sin knowhow inden for datateknologi indivi-dualisere dagligvareindkøbet, så kunden ikke behøver at forlade sit hjem.
Amazons spidskompetence ligger i dag i, at virksomheden udnytter sin viden om, hvad kunden købte sidste gang og forrige gang, og Amazon kan i fremtiden levere en bred vifte af varer som dagligvarer, bøger og tøj på præcis det tidspunkt, hvor kunden ønsker det.
Med Amazons opkøb af Whole Foods ved ingen endnu, hvordan fremtidens dagligvare-indkøb vil forme sig for forbrugerne, men det står klar for enhver, at markedspladsen vil blive integreret mellem online og fysisk salg på helt nye måder, som kun få kan forestille sig i dag. Hos Amazon har man dog helt sikkert en klar vision for, hvordan forbrugernes fremtidige indkøbsoplevelser skal se ud.