Amazon rusker op i dagligvarehandlen
Hvis man er i tvivl om, hvad det lidt fluffy begreb disruption dækker over, gælder det lige nu om at holde øjne og ører åbne. Onlinegiganten Amazon skaber i den grad disruption overalt i europæisk dagligvarehandel.
Frem til 2017 var Amazon en såkaldt pure player, der udelukkende solgte varer på nettet. Sidste år opkøbte Amazon så fødevarekæden Whole Foods, og det var en øjenåbner af de helt store for de europæiske dagligvarekæder. Med opkøbet af Whole Foods kæde af fødevarebutikker i Storbritannien og USA bevægede Amazon sig med ét slag ind i den fysiske dagligvarehandel.
Hvad var meningen med det træk fra Amazons side? Og hvordan skulle den etablerede dagligvarehandel reagere på det?
Amazon online
Alt det ved vi her knap et år senere en hel del mere om. Én ting står helt fast: Amazon er godt og grundigt i gang med at ruske op i europæisk dagligvarehandel.
På nettet buldrer Amazon frækt og effektivt frem med deres onlinekoncept i stadig flere lande. I Europa har Amazon etableret sig i Tyskland, som er Amazons største marked efter USA. I Storbritannien står Amazon for en tredjedel af landets e-handel.
Schweiz ventes at blive det næste land, Amazon etablerer sig i med sin onlineforretning, og det ser også ud til, at de rykker ind i Sverige.
Det interessante er, at Amazons tilstedeværelse får kæder overalt i Europa til at tage mange forskellige træk.
Nye konstellationer
For kort tid siden offentliggjorde de to store britiske kæder Sainsbury's og Asda, der i øvrigt ejes af amerikanske Walmart, planer om at fusionere og skabe en ny gigant på det britiske marked, der dermed snupper førertrøjen fra Tesco.
Fusionen skal ses i lyset af Amazons konstante vækst. Ved at gå sammen kan Sainsbury's/Asda presse indkøbspriserne endnu mere og dermed tilbyde kunderne gængse dagligvarer til lavere priser. De bliver dermed mere konkurrencedygtige. Sammen kan de også forsøge at styrke deres onlineforretning.
I Frankrig har Amazon fået fodfæste med en samarbejdsaftale med supermarkedskæden Monoprix i Paris. Varer fra Casino's Monoprix vil blive solgt via Amazon Primes nye app i den franske hovedstad og oplandet til Paris.
Opkøb eller samarbejde
Samarbejdet med Monoprix kommer på et tidspunkt, hvor der fyres godt op under priskonkurrencen mellem de førende kæder Carrefour, Casino Monoprix og Leclerc.
Amazon har dog flere planer i Frankrig. Selskabet har kontakt med kæderne Intermarché, Système U og Casino om enten at indgå partnerskab eller at foretage egentlige opkøb.
De franske kæder har dog ikke taget mod invitationen om opkøb. Ifølge franske analytikere handler det om, at Amazon via de etablerede franske kæder vil tappe ind i den indkøbsstyrke, som de franske kæder har i dag over for leverandørerne. Det er en indkøbsstyrke på dagligvaremarkedet, som Amazon ikke har.
I England har Amazon også gjort tilnærmelser til Morrisons, men foreløbig uden held.
I Sverige har ICA taget bestik af den kommende konkurrent på det svenske marked og investerer millioner i den on-lineløsning, som den engelske onlineforretning Ocado med held har udviklet.
Hvad kommer hele denne disruption i europæisk dagligvarehandel så til at betyde?
Konsekvenserne
En konsekvens bliver, at priserne på dagligvarer bliver endnu lavere. Det bliver en fest for forbrugerne. Hvis man tror, at discountbølgen i f.eks. Danmark har sat priserne under hårdt pres, så vent og se de kommende år.
En anden konsekvens bliver, at den fysiske handel bliver sat endnu mere under pres. Amazons tilstedeværelse vil tvinge andre på markedet til at satse mere på onlinehandel, også selv om det foreløbigt er vanskeligt at tjene penge på at sælge dagligvarer på nettet. Salget af hverdagsvarer som husholdningsprodukter vil flytte over på nettet, og de fysiske butikker vil blive tvunget til at genopfinde deres koncepter.
En tredje konsekvens bliver en yderligere koncentration i dagligvarehandlen. Færre, større og billigere gælder mere end nogensinde. De nye giganter kan i højere grad presse priserne og sikre handelsvilkår, som passer bedst til den skærpede konkurrence.
Endelig er det forventeligt, at der også vil ske en kraftig udvikling i onlinehandlen.
Onlinemarkedet på dagligvareområdet er i dag præget af individuelle aktører som Nemlig.com herhjemme. Amazon skubber på en anden udvikling, nemlig handelsplatforme, som også Kina er kendt for. Amazon og andre onlinemarkedspladser vil ikke blot ændre spillereglerne for de etablere dagligvarekæder, men også for mærkevareindustrien og mindre nicheproducenter, der med et slag kan nå ud til nye markeder.