Salget af øko-varer faldt med 40 pct. i foodservicesektoren
-
Selv om de offentlige køkkener er storforbrugere af økologi, ramte corona-pandemien forventeligt salget af økologi til spisestederne
Tre ud af fire danskere køber nu økologi hver uge, og det betyder, at næsten 13 pct. af danskernes madindkøb i 2020 havde det røde ø-mærke. Det svarer til et salg i detail inklusive nethandel på 16 mia. kr.
Corona-restriktioner har naturligt nok styret, hvor danskerne har købt ind, og det har også ramt salget af økologi i foodservicebranchen. Den udgjorde i 2020 en værdi af 1,6 mia. kr., hvilket er 40 pct. lavere end i 2019.
Tallet er estimeret af Økologisk Landsforening, der netop har udgivet sin årlige økologi-rapport.
Salget af økologiske fødevarer til private og offentlige spisesteder er næsten femdoblet i perioden 2010 – 2019, men helt forventeligt er det faldet drastisk med nedlukningerne af de private spisesteder.
De offentlige køkkener på hospitaler og i institutioner er længst fremme, når det gælder at omlægge til et økologisk menukort. Således står de for 36 pct. af det økologiske indkøb i foodservice.
Hoteller og restauranter udgør 28 pct., og dækker blandt andet over, at knap 3500 restauranter i dag har et økologisk spisemærke.
5 pct. af salget går til blandt andet take away, og det tal forventer Økologiske Landsforening vil stige, fordi take away er blevet mere udbredt, mens spisestederne ikke har måttet invitere gæsterne indenfor.
”Take away-muligheden forventes dog at hænge ved også efter corona, da det fortsat vil matche godt til danskernes efterspørgsel efter convenience og kvalitetsmad,” står der i rapporten.
Økologisk Landsforening har med hjælp fra Rybner Analyse spurgt danskerne, hvorfor de vælger økologi.
Forbrugerne forbinder især økologi med rene fødevarer, det vil sige fødevarer, der er fri for sprøjtemidler (81pct.), og som indeholder færre tilsætningsstoffer (73 pct.).
En anden fremherskende holdning er, at økologi beskytter naturen, miljøet og grundvandet (78 pct.).