Food Pro: Foodservice-sektoren vinder mere end tabt salg tilbage
-
Der venter en ny realvækst efter corona, ikke mindst drevet af take away, vurderer Retail Institute Scandinavia.
Foodservicesektoren står i de kommende år som den helt store vinder i kampen om danskernes forbrugskroner på mad. Efter at være blevet hårdt ramt under coronakrisen, oplever foodservice pæn fremgang i både omsætning og markedsandele.
I år og de kommende år er fremgangen først og fremmest udtryk for, at foodservice får den omsætning tilbage, som man tabte, da coronakrisen lukkede bl.a. restauranter og kantiner.
Markedet vil altså opleve en normalisering de kommende år.
Ifølge direktør Henning Bahr, Retail Institute Scandinavia, vil foodservice i den kommende 10-års periode dog også opleve en realvækst, fordi flere danskere vælger at spise ude eller få måltiderne leveret.
Han spår især take away-branchen en stor vækst.
– Det, der trækker trenden den vej og skaber pæn vækst i foodservicesektoren de kommende 10 år er, at danskernes udespisning historisk set ser ud til at være vedvarende. Man vil gerne ud og møde hinanden, og danskerne har en velstand, som er meget robust. Mange danskere vil gerne leve livet og rejse ud, så samlet set tror vi på, at der er en realvækst til foodservice, siger Henning Bahr.
Retail Institute Scandinavia giver i en ny prognose frem til 2031 et bud på, hvordan kampen mod de øvrige salgskanaler om ”share of stomach” ventes at udvikle sig.
I perioden peger prognosen på to store vindere – nethandel med dagligvarer og foodservicesektoren.
Normale tilstande
– Foodservicesektoren har haft det utrolig hårdt i lang tid under nedlukningen. Derfor viser vores tal egentlig bare, at foodservice vender tilbage til det, vi havde regnet med, inden coronakrisen ramte os, lyder Henning Bahrs vurdering.
Under coronakrisen har dagligvaresektoren oplevet en stigende handel, mens foodservicesektoren blev hårdt ramt af nedlukningen.
Nu præges det danske samfund af mere normale tilstande, og på den korte bane fra 2021 frem til 2022 vil foodservicesektoren derfor få nogle milliarder tilbage fra dagligvaresektoren.
– De kommer tilbage til foodservice, for danskerne vil jo gerne ud og møde hinanden og leve livet, og vi får forhåbentligt også en turiststrøm tilbage, som samlet betyder, at erhvervet får det bedre. Københavnerne har haft det dårligst af alle, så når det falder på plads under forudsætning af, at vi fortsætter med et åbent samfund, så tror vi på, at foodservicesektoren får en omsætning tilbage igen. Det giver en stærkere kritisk masse.
– Vi tror, at sektoren allerede til næste år går fra en omsætning på omkring 40 mia. kr. helt op på 44 mia. kr., primært fordi vi vender tilbage til mere normale tilstande. Derefter vil foodservicesektoren opleve en mere stille periode.
Sektoren ventes i 2025 at nå op på samme niveau som før coronakrisen.
Vækst for take away
Henning Bahr forudser, at især take away-branchen vil opleve stor fremgang.
– Det er en branche, som er god til at innovere. Branchen har evnet at sætte nye standarder for take away, som de har været gode til at udvikle under coronakrisen og få øget kvaliteten.
Take away kan komme til at spille en væsentlig rolle i en udvikling, hvor foodservicebranchen ikke bare vinder tabt omsætning tilbage, men tilmed skaber ny vækst.
– Hvis jeg skal pege blot ét segment ud, som jeg faktisk tror kan vokse helt vildt, så er det take away. Vi har fået et bedre udbud, som er nemmere at gå til for forbrugerne. Det er rigtig mange ting som sushi og ikke bare pizza, man kan få på forskellige måder.
Convenience med f.eks. leveringshastigheden har desuden udviklet sig utrolig meget.
– Der er en mangfoldighed af forskellige servicetjenester, som gør, at man kan få sin mad leveret meget hurtigt.
Henning Bahr forudser desuden, at udviklingen i både private og offentlige kantiner kan være med til at skabe realvækst.
– Mange kantiner søger at højne deres niveau og levere en bedre kvalitet, og så søger de også specialleverandører, som kan levere det. Den udvikling tror jeg giver plads til noget mangfoldighed på foodservicemarkedet.
Ifølge Henning Bahr er der også gode muligheder for f.eks. katineoperatørerne. Det segment har mulighed for at vinde mere plads, fordi flere og flere virksomheder og offentlige køkkener gør mere ud af at servere god mad.
Læs vores seneste udgave af Food Pro