Debat: Kommentar til kommentarer om Coops strategi
-
Strategien med tre stærke kæder, et lavere omkostningsniveau og et tydeligere omdømme som den mest ansvarlige dagligvarevirksomhed vil styrke Coop, uanset hvad Alfred Josefsen mener, skriver Tonny Lauridsen, formand for Brugsforeningernes Samlede Kædeforening (BSK) i dette debatindlæg.
Dagligvarehandlen.dk har gennem de seneste måneder givet plads til en lang række kommentarer fra tidligere direktør Alfred Josefsen om Coop. Det kan man i al stilfærdighed godt undre sig over.
For det er 11 år siden, han har haft en lederstilling i dansk dagligvarehandel, efter at han fra 1999 til 2012 var kædedirektør for Irma. Før da havde han været direktør i Dagrofas kioskkæde i nogle få år.
Ikke desto mindre giver Dagligvarehandlen plads til en strøm af kommentarer fra ham som disse:
• Alfred Josefsen: Sådan kan Coop genvinde konkurrencekraften
• Alfred Josefsen opfordrer landsrådet til at droppe Coop-strategi til fire mia. kr.
• Coop og bankerne banker leverandørerne
• Tidligere Irma-direktør: Coop vakler
• Alfred Josefsen langer hårdt ud efter Coop-formand før landsrådsmøde
På den ene siden er interessen for vores virksomhed selvfølgelig smigrende. Men på den anden side: Man mærker hensigten – og forstemmes.
For er det af ren uegennyttighed, at han tilsyneladende bruger de fleste af døgnets vågne timer på at angribe, kritisere og problematisere de beslutninger, vi har truffet i Coop?
Vi kan godt tvivle på, at det er idealisme og interesse for Coop, der driver Alfred. Opskriften på de mange indlæg virker til at være den samme: Halve sandheder blæst op til en soufflé i overstørrelse. Serveret på en bund af nag og bitterhed.
En trist opskrift fra en person, der var kendt som et forbillede for mange ledere tilbage i tiden som aktiv direktør.
Men kunne man forestille sig, at han har ret i kritikken: At det var en fejl at lukke Irma som kæde? At det er en forkert strategi at satse på et mere enkelt og billigere Coop i form af tre kæder i stedet for otte: Coop, 365discount og Brugsen?
Det mener vi ikke. Vi mener strategien er rigtig, og vi bakker den op. Det er beslutninger, der ikke er taget på følelser og mavefornemmelser, men på basis af omfattende og grundige analyser.
Derfor er vi sikre på, at strategien med tre stærke kæder, et lavere omkostningsniveau og et tydeligere omdømme som den mest ansvarlige dagligvarevirksomhed vil styrke Coop – uanset hvad Alfred mener.