Kommentar: Hvordan sikres vækst, når dagligvarehandlens monopol brydes?

Debat og Kommentar 26. feb 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Foto: Retail Institute Scandinavia
  • Dorte Wimmer, retail director, Retail Institute Scandinavia 

Skrevet af: Redaktionen

Det seneste år har været enestående for dansk dagligvarehandel. Omsætningen har været historisk høj, og logistikken har i lange perioder været presset til det yderste.

Efterspørgslen og ikke mindst forbruget ændrede sig fra dag til dag. Dagligvarehandlen viste sig fra sin bedste side og tog imod de nye muligheder med kyshånd.

Men den store efterspørgsel er primært drevet af det faktum, at dagligvarehandlen både på food og nonfood i lange perioder det seneste år har haft monopol. Lukning af den øvrige detailhandel og udespisningen har givet yderst gunstige forhold.

Det store spørgsmål er, hvad der sker, når alt bliver åbnet op igen, og ikke mindst hvilke tiltag dagligvarehandlen – både brands og butikker – med fordel kan sætte i spil for at forsvare sig i kampen med alle de andre tilbud, der appellerer til kunderne.

Nedenfor er tre bud på indsatsområder, der kan sikre væksten på den anden side af corona.

Skab lokal forankring

47 pct. af danskerne vil handle mere i deres lokale butikker i fremtiden, og halvdelen af danskerne vil købe flere dansk producerede produkter. Der ligger derved et stort potentiale i, at man som butik skaber en stærk forankring i lokalmiljøet, samt at man optimerer sit sortiment med lokale produkter. For brands – også internationale – gælder det om at skabe en lokal tilknytning gennem storytelling.

Green is the new black 

Sundhedsbølgen var i gang, inden corona landede i Danmark, men der er ingen tvivl om, at den har fået fornyet styrke. Godt halvdelen af danskerne vil passe mere på helbredet i fremtiden, så sunde produkter, der bidrager til en sund livsstil, er i højsædet.

Bæredygtighed er blevet mainstream. Green skal ikke kun tænkes i forhold til selve produktet, men også logistikken, emballage, produktionen mv. For 45 pct. af danskerne har det betydning for, hvor de handler, og hvad de handler, og tallet er stigende.

Fremtidens indkøbskurv er grøn, både i indhold, men også i form af en bæredygtig butik.

Madlavning har fået comeback

Mens vi i mange år har set, at danskerne har udliciteret madlavning, så har nedlukningen af samfundet bevirket, at danskerne har fundet gryderne frem igen. Syv ud af ti laver mad hjemme dagligt og bruger gerne mere tid på det.

Momentum fra lockdown kan ikke holdes, men der er ingen tvivl om, at der ligger en gylden mulighed for brands og butikker i at motivere kunderne til at bevare de gode vaner med hjemmelavet mad mere frekvent end inden corona.

Ovenstående er et uddrag fra bogen ”Kampen om Kurven i Dagligvarehandlen”, Retailinstitute.dk.

 

Opdateret 26. feb 2021

Vil du vide mere?