Forandring forpligter

Debat og Kommentar 23. apr 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Foto: Dagrofa
  • Kommentar af Michael Christensen, kategoridirektør, Dagrofa

Skrevet af: Redaktionen

Coronatiden har budt på store forandringer for dagligvarehandelen. Det mærker vi i Dagrofa i form af stigende aktivitet og omsætning i detailkæderne i takt med, at forbrugerne i højere grad efterspørger kvalitetsvarer og værdsætter gode madoplevelser.

Forandringerne afspejles også i internationale undersøgelser - senest i en ny rapport fra EuroCommerce og McKinsey om status på dagligvareområdet i Europa. Undersøgelsen viser blandt andet, at over 60 pct. af forbrugerne har ændret indkøbsadfærd under pandemien, og 30 pct. har valgt at handle i en anden butik end sædvanligt.

Den europæiske forbruger forventer også at bruge flere penge på dagligvarer efter pandemien, og rapporten peger på, at der i stigende grad vil ske en polarisering af markedet: En stor del af forbrugerne (30 pct.) vil bruge flere penge på sunde, bæredygtige og lokale fødevarer, mens en noget mindre andel (19 pct.) går den modsatte vej og bruger færre penge på dagligvarer.

De europæiske trends stemmer godt overens med det billede, vi ser i Danmark. Vi har under coronaperioden oplevet et klart skifte blandt forbrugerne til bedre produkter i højere priskategorier. Kunder i vores butikker landet over efterspørger i stigende grad godt kød, frugt og grønt af høj kvalitet og vin i den lidt dyrere kategori.

Den ændrede forbrugeradfærd med fokus på kvalitet - fremfor blot på pris - er en glædelig udvikling og en chance, som dagligvarebranchen skal gribe og tage alvorligt. Ja, jeg vil sige, at vi har en forpligtelse til at gå nye veje for at sikre kunderne endnu mere kvalitet, nye produkter og flere oplevelser.

Der blæser nye vinde på markedet, men er vi som branche gode nok til at kapitalisere på udviklingen?

Forfalder vi til den evindelige dialog om prispunkter, laveste kampagnepris og mindre substantielle indsatser på eksempelvis klima- og bæredygtighedsagendaen?

Eller formår vi at levere svaret på langt vigtigere spørgsmål: Hvordan skaber vi en sømløs omnichannel indkøbsoplevelse, som tilfredsstiller både Millennials og Generation Z’s ønsker og behov?

Hvordan iscenesætter vi reelt den levende underskov af lokale, danske leverandører, hvis produkter forbrugerne efterspørger?

Løsningen går i min optik via et endnu tættere samarbejde mellem leverandører og detailhandlen. Som konsekvens af den nye virkelighed har vi kigget indad i Dagrofa og investerer endnu mere i faglighed, butiksuddannelse, digitalisering – samt i vores mindset.

Vi satser langt mere og arbejder i stærkt stigende grad aktivt sammen med leverandører og partnere om udvikling af nye produkter, madoplevelser og lokalisering.

Dagligvarebranchen er blevet endnu mere ’sexet’, og vi har det seneste år vist, at vi er i stand til at levere udover det normale. Og det har kunderne kvitteret for. Men vi skal ikke stoppe her. Det er tid til at gå efter nye mål, og det stiller øgede krav til vores kompetencer og samarbejdsform. Og lad os nu endelig sætte barren så højt som muligt!

Opdateret 23. apr 2021