Debat: Detailhandel: tid til at omfavne cirkulære forretningsmodeller

Debat og Kommentar 10. feb 2023 -
This describes the image
Foto: CHEP Danmark
  • Debatindlæg af Vicki Blom Semelin, projektchef, CHEP Danmark

Skrevet af: Ekstern skribent

Konsolideringer på tværs af detailsektoren og på tværs af lande frem mod 2030 har længe været forudset, men siden Covid-19 pandemien er denne tendens kun accelereret.

Virkningerne er vi allerede begyndt at se herhjemme senest med Coops sammenlægning af tre butikker i ét og samme brand, mens Rema 1000 har købt de fleste af Aldis butikker i forbindelse med discountkædens exit.

Nød må lære detailhandlen at spinne strategiske tiltag

På den ene side er det sørgeligt, at vi på grund af forandringerne i markedet oplever en forøget konsolidering, som fx betyder, at ikke længere vil se detailkoryfæet Irma eller discountpioneren Aldi i gadebilledet.

På den anden side er en markeds- og forretningskonsolidering ikke udelukkende sørgelig eller negativ – den giver nemlig mulighed for at foretage de nødvendige strategiske tiltag for at fremtidssikre detailsektoren.

Dette gælder særligt de tilbageværende detailkæder, som ikke kun skal få driften til at løbe rundt, men også skal kunne bidrage til sammenhængskraften i samfundet og fortsætte deres grønne omstilling. På samme tid.

Og ét af de strategiske tiltag, som er blandt de mest nødvendige i fremtiden, er cirkulære forretningsmodeller.

Læring fra det europæiske detailmarked

Det var konklusionen fra McKinsey & Company, som sent sidste år tog den strategiske temperatur på fremtidens detailmarked i EU i deres rapport: ”Transforming the EU retail and wholesale sector”.

Rapporten konkluderede blandt andet, at detailkæder skulle investere i digital transformation samt en bæredygtig transformation mod cirkulære forretningsmodeller for at mindske spild og sikre besparelser.

Det måske bedste bevis på dette er den franske detailgigant Carrefour. Siden 2018 har Carrefour haft en konsolideringsstrategi og et erklæret mål om at gennemføre en bæredygtig transformation samt omfavne cirkulære forretningsprincipper. Og kort fortalt: Kæden har oplevet markant vækst siden da. Det er noget detailkæder herhjemme bør tage notits af.

Så detailhandel: omfavn cirkulære forretningsprincipper i denne konsolideringstid og kom på omgangshøjde med den største detailkæde i EU.

En detailkæde som har formået at konsolidere sin forretning samt vende en forandringspræget samtid til en nutid og fremtid præget af succes på virksomhedens tredobbelte bundlinje.

Opdateret 6. mar 2023