Spar er rykket ind i hjertet af København

Dagrofa 17. mar 2021 - 5 min læsetid
This describes the image
Foto: Helle-Karin Helstrand
  • Et målrettet sortiment og personlig betjening skal sikre, at Spar også kan kapre en plads i københavnernes hjerter

Mange har formentlig en forestilling om, at en Spar-butik hører til i provinsen – og ikke på en af hovedstrøgene i København.

Men den forestilling har Dagrofa nu gjort helt op med.

Torsdag 25. februar kl. 7 åbnede dagligvarekoncernen en 624 kvm. stor Spar-butik på St. Kongensgade, hvor konkurrenterne er Irma, 7-Eleven og Føtex Food, og kunderne ikke kun er de lokale.


“Folk har flere penge her, og vi regner med at kunne friste kunder med de mange specialiteter, så de fylder kurven godt op.”


- Vi forventer, at både de lokale beboere, folk, der kommer forbi, og mennesker, der arbejder i området, vil handle her, siger konstitueret kædedirektør Kim Scheuer Nielsen, der klippede snoren til den nye butik sammen med topchef i Dagrofa Tomas Pietrangeli.

 

This describes the image

 

Kim Scheuer Nielsen vil ikke sætte tal på den forventede omsætning, men der er store forventninger - også til kunde-kurven.

- Folk har flere penge her, og vi regner med at kunne friste kunder med de mange specialiteter, så de fylder kurven godt op. Vi når nok ikke omsætningen på Teglholmen, der ligger blandt de 10-15 bedste Spar-butikker, men omsætningen er ikke det vigtigste. Det er at skabe en bæredygtig forretning, der kan tjene penge i løbet af to til tre år, siger Kim Scheuer Nielsen.

Med Teglholmen henviser han til flagskibsbutikken, som Spar åbnede på Københavns Sydhavn i august 2019.

Sortiments- og konceptchef Morten Jensen kalder den nye butik for et conveniencesupermarked.

- Der er mulighed for den hurtige handel, men også for at handle færdigt. Oveni Spars grundsortiment på omkring 4000 varer har vi lagt 1000 mere specielle produkter, som, vi mener, passer til området. Eksempelvis har vi bøfferne til weekenden, mange specialøl, italienske specialiteter og et udvalg af økologisk chokolade, siger Morten Jensen.

Han lægger ikke skjul på, at der er skelet til flere af landets conveniencekæder som blandt andet 7-Eleven, der har butik ved siden af Metro-stationen 150 meter fra Spar. Men der er også hentet inspiration i Spar i andre lande - som blandt andet Holland og Irland.

 

This describes the image

 

Den personlige betjening

Det første, kunderne møder i butikken, er en stor disk, der omkranser et åbent produktionsområde. I disken er blandt andet smørrebrød, og et skilt fortæller, at det er "Natasjas Smørrebrød".

- Vores delikatesseleder hedder Natasja, og måske er det lige meget for kunden, hvad hun hedder. Men vi fremhæver hele tiden medarbejderne, fordi vi mener, at nærværet og den personlige service og kontakt er vigtigt - også i København, siger Morten Jensen.

Udover smørrebrødet er der i disken også pølsehorn, burgere og frisksmurte sandwich - hvide og grove med forskelligt fyld.

- Vi har løftet niveauet for, hvad en sandwich kan. I stedet for at fylde den med salatmayonnaise, som kunden ender med at få ned af skjorten, bruger vi pesto, humus eller aioli, og pålægget, der blandt andet kunne være trøffelskinke, er fra vores tapassortiment, siger Morten Jensen og bliver suppleret af Kim Scheuer Nielsen:

- Det skal til, hvis vi skal have en berettigelse her.

 

This describes the image

 

I et stort brødskab kan kunderne købe bake off-produkter som forskellige croissanter, specialbrød, rundstykker, muffins og donuts.

Maden kan tages med - eller når corona-restriktionerne igen er ophævet - nydes ved et bord med udsigt til de forbipasserende sammen med en kop kaffe fra den selvbetjente kaffemaskine. Ved bordet er der samtidig mulighed for opladning af mobiltelefoner.

- Vi har opgraderet vores kaffekoncept, så det modsvarer de krav, der stilles her. Det er faktisk et helt nyt kaffekoncept i Spar International, der kun er i Dubai, Saudi-Arabien, Rusland og så København. Vores bake off-sortiment er lidt mindre, end det gængse Spar-sortiment, men til gengæld er kvaliteten ekstra god, siger Morten Jensen.

Inspiration til aftensmaden

Langs med væggen er skabskølere med drikkevarer samt et stort udvalg af salater og færdigretter til at varme derhjemme – både med og uden kød.

- Kunden, der har travlt, kan hente sin mad og betale i en fart uden at skulle gennem hele butikken. Det betyder, at kunden, der arbejder i området, ikke skal bruge hele sin pause på at købe frokosten. Vores personlige service betyder dog, at vi også er parate til at smøre den sandwich, kunden gerne vil have, hvis hun har tiden til at vente, siger Morten Jensen.

 

This describes the image

 

Når kunden efter convenienceområdet går ind i selve butikken, ligger afdelingen "Natural" til højre. På hylderne her er blandt andet økologiske specialprodukter og fødevarer til veganere samt andre fri-for-produkter, men også en lang række af bønner, linser og nødder. Den afdeling blev introduceret på Teglholmen, hvor den er en stor succes.

- Vi har selvfølgelig også trukket på vores erfaringer fra Teglholmen, hvor vi løbende har evalueret og skiftet 3-400 varer ud. Her erfarede vi med salgschef Ronnie Borregaard, der var butikschef, da butikken åbnede, at det også i hovedstaden er vigtigt at lytte til kundernes behov, siger Morten Jensen.

SPAR, ST. KONGENSGADE 100, KØBENHAVN K:

- ejet af Dagrofa, der lejer sig ind i lokalerne

- butikschef er Jesper Laursen, der har en fortid i Sportmaster

- ansatte: fem faste udover butikschefen samt ca. 15 timelønnede

- salgsareal er 624 kvm.

- åbningstider: alle dage 7-22

Går kunden lige ud, kommer frugt- og grøntafdelingen, hvor der også er conveniencetilbud som pakker med frugt, der er skrællet og skåret i mundrette stykker. I sammenhæng med frugt- og grønt er en afdeling, som Morten Jensen kalder "måltidsinspiration". Den består af endnu et produktionsområde og en disk, der i dag er fyldt op med smørrebrød og en lang række specialoste.

- Her skal vi præsentere forskellige ting, der kan inspirere kunden til aftensmåltidet. En dag kan det være en kok, der laver mad, en anden dag er det en leverandør, der inspirerer. En tredje dag er det måske specialiteter til tapas - og andre dage har vi selv sammensat et oplæg til inspiration, siger Morten Jensen.

Han bliver suppleret af Kim Scheuer Nielsen:

- Intet er endeligt. Butikschef Jesper Laursen har tid til at tænke over, hvad der kan gøres på en anden måde, og han har råderum til at byde ind med, hvad kunderne efterspørger.

 

Opdateret 17. mar 2021