Ejendomsmæglere: En lokal dagligvarebutik trækker boligkøberne til
-
Dagrofa lover flere butikker i de mindre landsbyer. En YouGov-undersøgelse viser, at butikken har høj prioritet for ikke mindst de ældre
Flere lokale købmænd er en stor gevinst for de små byers boligmarked, viser en ny spørgeundersøgelse, som YouGov har foretaget for ejendomsmæglerkæden Home.
Muligheden for at købe ind lokalt har nemlig topprioritet ved flytning.
Hele 45 pct. har således en lokal dagligvarebutik på deres top 3, hvis de skulle flytte.
Den ældre befolkning – over 60 år – vægter indkøbsmuligheder tæt på højest. 57 pct. peger på butikken som blandt de vigtigste faktorer.
Andelen, der har butikken som en vigtig faktor, er mindst blandt 30-39-årige – nemlig 37 pct.
Dagrofa har netop på en landdistriktskonference lovet at etablere købmandsbutikker i alle byer med mindst 600 indbyggere, hvis en butik understøttes af et lokalt engagement.
- Købmanden er et betydeligt aktiv til at holde folk boende og til at trække nye folk til. Købmanden er selvfølgelig et indkøbssted for en by, men det er også et mødested og arbejdsplads. Et omdrejningspunkt. Det betyder mere, end vi måske aner, siger Michael Dalsager, boligmarkedsanalytiker og senior kommunikationskonsulent i Home.
Dagrofa står bag kæderne Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb, der i dag har 96 butikker med økonomisk involvering fra borgernes side.
Brian Videbæk, der er ejendomsudviklingsdirektør i Dagrofa, har tidligere sagt til Dagligvarehandlen, at hvis Dagrofa skal være med til at åbne en borgerbutik, skal der som udgangspunkt være et omsætningspotentiale på 8,5 mio. kr. før moms.
- Kan det opnås, kan der skabes en bæredygtig butik, siger Brian Videbæk.