Varehuschef i landets største Kvickly, Palle Jørgensen, er død

Coop 16. jun 2020 -
This describes the image
|||||||||| Fotos: Helle-Karin Helstrand||||||||||

Varehusdirektør Palle Jørgensen, Kvickly i Helsinge, er død, 59 år gammel.

"Vi har i dag tirsdag modtaget den meget triste besked om, at varehusdirektør Palle Jørgensen, Kvickly Helsinge, Helsinge Brugsforening, pludselig er død, 59 år gammel", skriver topchef i Coop, Peter Høgsted i et mindeord på LinekdIn.

Dansk Handelsblad mødte Palle Jørgensen for et par uger siden til et interview om hans succes i Helsinge. Palle Jørgensen understregede flere gange under interviewet, at succesen i lige så høj grad var bestyrelsens og hans mange medarbejderes.

 

Bonderøven fra Faxe styrer landets største Kvickly

Nogle dagligvarefolk vil formentlig hævde, at direktøren for den selvstændige Kvickly i Helsinge, Palle Jørgensen, ikke er fulgt med tidens trend.

Dels er det 2700 kvm store varehuse fyldt med store, håndskrevne skilte, mærkevareudstillinger på paller og styrt-eksponeringer både hist og her. Dels bruger Palle Jørgensen en del tid på at forhandle med mærkevaresælgere og købe varer uden om det gængse Coop-system.

- Jeg lærte i skolen, at store skilte sælger mere, end de små skilte på hyldeforkanten, og det holder stadig, ligesom varer sælger varer, siger Palle Jørgensen.

Et godt eksempel på, at de store skilte og styrt-eksponering sælger, er en endegavl, hvor en salgskonsulent fra Salessupport denne torsdag formiddag fylder kasser med Kleenex op i en stor bunke på en palle. På et skilt står "Kleenex Original 10 kr."

- Det er vores faste pris og har været det i mange år. Normalprisen er 10,95, men når man ser en vare koste en rund tier, og den er udstillet, så den næsten ryger ned i vognen af sig selv, bliver den solgt. Vi sælger 5-600 pakker om ugen, siger direktøren.

Og Kleenex-sælgeren er ikke den eneste sælger, der fylder op i varehuset.

- Jeg har et rigtigt godt samarbejde med mange sælgere, og mens discountbutikkerne kan have lave priser på deres private label-varer, kan jeg have faste lave priser på mange mærkevarer.

Vil snakke med kunderne

Selv om 59-årige Palle Jørgensen har titel af direktør, lægger han ikke skjul på, at han allermest er købmand af den gamle skole.

- Det er mig, der handler med sælgerne. De kan altid ringe, når de har et parti varer, de meget gerne vil af med; til gengæld får jeg en god pris. Mange af dem får frie hænder og får bare en dato for, hvornår et parti skal være solgt, fortæller han.

En gang om året holder Palle Jørgensen en lille fest med en tre retters menu og underholdning for 40-50 sælgere.

- Der fortæller jeg om året, der er gået, og hvad vi vil næste år, siger direktøren.

Han prioriterer dog også at bruge megen tid blandt kunderne.

- I hovedstaden kigger kunderne underligt på én, hvis man hilser på dem. Men jeg er en bonderøv, og jeg vil snakke med mine kunder. Det vil de heldigvis gerne her, siger Palle Jørgensen.

Han vil dog også være sig selv, og derfor bor han ikke i byen, men i Rønnede godt 100 km derfra.

- I Rønnede kan jeg gå i byen i shorts og skal ikke tænke på, om der kommer en kunde - eller svare på spørgsmål om Kvickly. Jeg er til gengæld altid til rådighed, når jeg er i varehuset, siger direktøren, for hvem direktørtid er kl. lidt over 6.

- Jeg kører hjem ved 16.30-17-tiden - på nær fredag, når jeg er med til at lukke. Jeg arbejder kun hver anden lørdag og søndag skal der meget til, før jeg kører til Helsinge.

Fisk og blomster på fremmede hænder

Bonderøv eller ej. Allerede i indgangspartiet oplever man, at der tænkes ud af boksen på flere områder. Går kunderne ind ad den ene indgang mødes de af en blomsterbutik, som drives af en ekstern samarbejdspartner - ved den anden indgang er et apotek. Kvickly i Helsinge var blandt de allerførste varehuse, der lejede kvm ud til en apoteker, da den nye apotekerlov trådte i kraft i sommeren 2015.

- Det er en fordel både for apotekeren og os. Folk skal altid købe medicin, og apoteket følger vores åbningstider og har endda åbent på helligdage, når vores bager også holder åbent, siger direktøren.

Mellem de to indgange er en meget lang disk, der udgør de to dele af BrødCooperativet: bagerbrødet og konditorkagerne.

- Vi er byens eneste supermarked i konkurrence med Fakta, Lidl, en nybygget Aldi, en ny Netto og nu også en Rema 1000. Vi trækker kunderne langt væk fra og adskiller os fra de andre med vores produktionsafdelinger. Derfor har jeg har blandt andet ansat fem konditorer - udover de fem bagere, vi har. Den ene konditor skal tage sig af vores egen produktion af italiensk is i Ismejeriet, men det er sat på pause under coronaen, fortæller Palle Jørgensen.

Slagter-delikatesseafdelingen har også høj prioritet på lønkontoen, og diskene er fyldt med alt fra Fars Dags-bøffer - 300 g for 35 kr. til mayonnaisesalater, frokostsalater, pølser, marineret kød og tilbehør til kødet. I den ene ende er en fiskeafdeling.

- Den har vi udliciteret til Hanstholm Fisk. Det er sindssygt svært at sælge fisk og ikke noget, vi kan blive rige af. Men vores kunder vil gerne have frisk fisk, og så blev jeg enig med min bestyrelse om, at vi kunne lave en sådan aftale. Hanstholm fisk kommer både med fisk og mandskab, siger direktøren.

Han understreger flere gange under interviewet, at alt foregår i samarbejde med bestyrelsen og medarbejderne.

- Æren for vores succes er ikke mine alene, siger han.

Vokset op i Coop

Palle Jørgensen har været en del af Coop-systemet, siden han som 12-årig begyndte som flaskedreng i Hovby Brugs. Han er uddannet kommis i SuperBrugsen i Faxe, hvor han er født og opvokset.

Siden har han arbejdet i flere SuperBrugser og ledet en lang række Kvickly-varehuse i blandt andet Ringsted, Vordingborg, Sundby, Næstved og City2, inden han i 2010 afløste tidligere SuperBrugsen-direktør Jesper K. Andersen på direktørposten i Helsinge.

- Det første, jeg gjorde, da jeg overtog varehuset, var at bruge penge på Spisekrogen. Det er svært at tjene penge, og der skal tænkes ud af boksen, hvis en bistro skal køre rundt. Men den betyder mere, end man aner. Når man kommer langvejs fra for at handle, vil man gerne kunne få noget at spise, siger direktøre.

I Spisekrogen er der både kolde og varme retter. Dagens ret og et stort a la carte-kort.

- Jeg har heldigvis knalddygtige folk, der også fik stillet om til take away, mens coronaen var værst. Nu er kunderne ved at vende tilbage. Men vi har mistet halvdelen af vores omsætning i Spisekrogen - blandt andet på grund af de aflyste selskaber, som vi skulle levere mad til, siger Palle Jørgensen.

Varehuset har kunder, der kommer så langt væk fra som Landskrona i Sverige. De kender, ligesom københavnerne, der også handler i Helsinge, Kvickly fra deres sommerferier i området.

- Vi har jo "Guldkysten" med alle sommerhusene ikke mange km herfra. Sommerhusejerne handler her, når de kører i sommerhus, og de kommer igen, når de er på vej hjem. Nogle af dem kommer også forbi i løbet af vinteren for at købe ind og for at kigge til sommerhuset, fortæller Palle Jørgensen.

Han kan også berette om kunder, der kommer hjem fra udlandet for at bo i deres sommerhuse et par måneder om året, og indleder ferien med blandt andet at fylde vinhylden op.

- Jeg havde en forleden, der købte Chablis til sommeren for 6-7000 kr. En anden købte for 4000 kr. forskellige vine for at finde ud af, hvad han ville servere til en fest, fortæller direktøren.

Nummer ét i Kvickly

Varehuset har i 2019-regnskabet igen slået sin egen omsætningsrekord og indtager dermed for andet år i træk pladsen som nummer ét på listen over de bedste sælgende Kvickly-varehuse - tæt efterfulgt af Kvickly i Odder.

- Det er meget enkelt, svarer Palle Jørgensen på spørgsmålet om, hvad der er baggrunden hans og varehusets succes.

- Kunderne skal gå glade ud af varehuset og føle, at de har fået mere, end de forventede. Vi skal have det, de skal bruge, og de må gerne tænke "wouw, det var billigt". Der må også gerne være lidt mere i kurven, end der stod på indkøbssedlen. Det er der altid, når jeg selv køber ind, smiler direktøren og tilføjer, at gennemsnitskurven ligger på 300 kr.

Regnskabet for 2019 viser en omsætning uden moms på 253 mio. kr. De 232 mio. kr. kommer fra salget i varehuset, mens resten er brændstof på to OK-tankstationer samt leje for en butik i Græsted, der tidligere har huset brugsforeningens brugs. Der er i dag en Coop-ejet Fakta.

Omsætningen er steget år efter år i de år, Palle Jørgensen har siddet med rorpinden. Han overtog et varehus med en omsætning på 175 mio. kr. og et overskud før skat på 1,5 mio. kr. I 2019 lå overskuddet på 10,2 mio. kr.

 

Kvickly Helsinge:

En del af den 114 år gamle Helsinge Brugsforening

Direktør og varehuschef Palle Jørgensen

Ejer også to OK-anlæg

Salgsareal uden forområde: 2700 kvm.

Antal ansatte: 220 svarende til 110 fuldtidsansatte

Omsætning i 2019: 253 mio. kr. plus moms - heraf 232 mio. kr. i varehuset

 

Opdateret 10. nov 2020