Væksten fortsætter på vågeblus
Mens markedsleder Coop Danmark drømmer om en betydelig vækst i de kommende år, har man hos Retail Institute Scandinavia taget mørkere briller på i sine spådomme for dagligvaremarkedets størrelse.
Om 10 år er markedet ifølge Retail Institutes nye prognose kun vokset med 3,6 mia. kr. til 113,5 mia. 2015-kroner.
Afstanden til Coops drømme om at øge markedet med 10 mia. kr. allerede i 2017 er derfor til at tage og føle på.
Og lægger man dagligvaremarkedet sammen med et trængt convenience-marked, hvor kioskerne forventes at lukke i stort tal i de kommende 10 år, bliver væksten marginal. - ca. 800 mio. kr. til 122 mia. kr.
"Vi forventer at dagligvareforbruget vil få en meget lille vækst i prognoseperioden. Det vil være i dagligvaresektoren, at omsætningen stiger, mens den vil være stærkt faldende i conveniencesektoren" står der i "Dansk dagligvarehandel - prognose 2025".
Prognosemageren, adm. direktør Henning Bahr fra Retail Institute Scandinavia, forventer, at spådommen om så lille en markedsvækst vil provokere handelens aktører.
- Det kan godt være, at vi har nogle forbrugere, der i stigende grad vil forkæle sig selv. Men det trækkes ned af, at det er lavprissupermarkederne, der driver væksten, og at væksten kan gå til specialfødevarehandelen. Udfordringen er, om Meny, SuperBrugsen og Coops madmanifest kan få danskerne til at foretrække dagligvarebutikkerne, siger Henning Bahr.
Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk
Adm. dir. Henning Bahr
Foto: Retail Institute