Unge får menukort i SuperBrugsen

Coop 22. jun 2017 -
This describes the image
Sune Grøndal Jakobsen (tv) og Peter Lykke diskuterer detaljer i de nye elementer i SuperBrugsen, som skal få unge i Generation Y til at handle i kædens butikker. Foto: Henrik Denman
Skrevet af: Henrik Denman

SuperBrugsen melder sig nu for alvor ind i kampen om at vinde en del af det store udespisningsmarked samt gøre det problemfrie indkøb endnu nemmere. I de kommende måneder tester tre af kædens supermarkeder et nyt koncept, der bl.a. byder på måltids-løsninger med menukort og løsvægt af frugt og grønt i en ny version.

Målet er at gøre SuperBrugsen mere attraktiv over for Generation Y, som er de 16-33 årige forbrugere.

– Omsætningen i dagligvarebutikkerne stagnerer samtidig med, at der er stor vækst i udespisningsmarkedet. Vi kommer nu med nogle nyskabelser i SuperBrugsen, som vil gøre det interessant for de unge i Generation Y at handle i SuperBrugsen, siger markedschef Peter Lykke, Brugskæderne.

Baggrunden er et forretningsprojekt, som han har gennemført sammen med koncept- og etableringschef Sune Grøndal Jakobsen, Coop Ejendomme, som et led i deres diplom-uddannelse på Service Excellence Chefakademiet, CBS.

På baggrund af interviews med og studier af forbrugere fra Generation Y er de nået frem til tre helt nye elementer, der skal testes i SuperBrugsen på Halmtorvet i København, Brøndby og Trekroner ved Roskilde med det mål at få flere til at handle i SuperBrugsen på hverdagene.

– Vi har valgt at fokusere på Generation Y, som er en interessant målgruppe. Den omfatter i dag omkring 1,2 mio. danskere, men de adskiller sig markant fra tidligere generationer, forklarer Peter Lykke.

De unge som forbrugere

De unge i 16-33 års alderen er den første generation, der er digitalt indfødte, og det spiller en afgørende rolle for deres måde at kommunikere på.

– Generation Y har et andet værdisæt end tidligere generationer. De tænker meget på at passe på miljøet, og de køber ikke noget, de ikke har behov for. Derfor er madspild et vigtigt tema for dem. De vil have forbrug med mening, og de vil gerne betale lidt mere for varerne, hvis de kan, siger Peter Lykke.

Sune Grøndal Jakobsen supplerer:

– De vil have nemme og problemfrie måltider. De vil have convenience. Mange spiser ikke tre hovedmåltider, som man gjorde tidligere, men spiser jævnligt snacks og små måltider gennem dagen. De vil gerne lave mad selv, men de mangler ofte færdighederne, og de planlægger ikke deres måltider. Opgaven er at løse det hurtige måltid for dem.

SuperBrugsen skal derfor være skarpere på at skabe inspiration og oplevelser.

Begge understreger, at de nye elementer er skabt sammen med kunderne i de fokus-grupper, de har samlet, som har omfattet både unge fra Generation Y og brugsuddelere.

De fortæller, at de i høj grad har arbejdet med begrebet ”co-creation”.

– Der er tale om maksimal kundeinddragelse. Vi er gået fra at arbejde indefra og ud til at skabe noget nyt udefra og ind. Det er meget vigtigt, siger Sune Grøndal Jakobsen.

Opdateret 10. nov 2020